
Follow the 
Money

Who is Financing Fake News in the Baltics?



Overview

"Follow the Money" was a joint project of Delfi of the three 

Baltic States, focusing on:

- disinformation networks controlled by the Russian 

Federation,

- individual influencers, their motives and financial 

incentives, 

- the reasons for the paradox of success of 

disinformation disseminators;

- the measures and methods taken in the Baltic States to 

curb such activities.

02



Key Highlights
Lithuania

- Russian Federation owns several TV networks and news sites 

that are available or devoted specifically for Lithuanian 

audiences, the purpose of which is to spread Kremlin 

propaganda. Most of them operate at a loss;

- During the pandemic, spreading disinformation resulted in extra 

income for ‘alternative treatments’ businesses by exploiting 

audience’s fears and pre-hold perceptions;

- No nation-wide strategy and instruments to fight 

disinformation, except for three virtual patrols on social 

networks.



Key Highlights
Latvia

- A portrait of hypocrite failed politician: claims about the harm 

of face masks while wife sells them;

- Most popular source online  – an internet TV channel that 

focuses mostly on conspiracy theories. One of the main 

contributors praises Stalin and Lukashenko;

- Criminal experts: “free speech is not absolute, there are limits”. 

4 cases have been brought to court.

4



Key Highlights
Estonia

- German  millionaire and conspiracy theorist supports local 

alternative media to amplify spread of disinformation;

- International trade: German and Latin-American chlorine and 

mineral solution (MMS) sellers (COMUSAV) discover new clients 

in Estonia.;

- No nation-wide strategy and instruments to fight 

disinformation due to lack of political will.



„This statement was made“

By no one, ever

06



Ieva
Ivanauskaitė

Head of Business Development

ieva.ivanauskaite@delfi.lt


