
 

 
EU DisinfoLab –-  info@disinfo.eu –  www.disinfo.eu 

FRENCH-LANGUAGE 
CHINESE STATE MEDIA  

 
 
  

STRATEGIES 
AND SOCIAL MEDIA 
ACCOUNTS ANALYSIS 

OCTOBER 2020 

EU DisinfoLab 



 

 2 

 

Executive summary .................................................................................... 3 

Introduction ................................................................................................ 5 

1. China's state-controlled media in French ........................................ 8 

1.1 Xinhua ................................................................................................................................. 8 

1.2 CGTN-Français .................................................................................................................. 9 

1.3 Radio Chine Internationale ....................................................................................... 10 

1.4 Le Quotidien du Peuple ............................................................................................. 11 

1.5 Comparison between the Chinese state-controlled media websites’ 
audience and the traffic generated by other French media ................................ 12 

1.6 A new strategy: a network of female YouTubers .............................................. 13 

1.5.1 Double messaging strategy ........................................................................................... 20 

2. A study of French-language media narratives linked to the 
Chinese state............................................................................................ 23 

2.1 Production volume narratives analysis ................................................................ 23 

2.2 Users volume narratives analysis ........................................................................... 25 

2.3 Comparison with narratives and strategies deployed by Russian state 
media ...................................................................................................................................... 27 

3. French speaking China's state media Facebook pages ............... 28 

3.1 Xinhua News Agency .................................................................................................. 28 

3.2 CGTN-Français ............................................................................................................... 29 

3.2.1 Engagement abnormalities for the CGTN Facebook page ................................. 30 

3.3 Radio Chine Internationale ....................................................................................... 33 

3.4 Quotidien du Peuple ................................................................................................... 33 

4. French speaking China's state media Twitter accounts - 
Engagement and audience analysis ..................................................... 34 

4.1 Summary table ............................................................................................................ 34 

4.2 Tools available ............................................................................................................ 34 

Conclusions .............................................................................................. 37 

Lessons learnt ....................................................................................................................... 37 

 
 
 
 



 

 3 

Executive summary 
 

• Building on recent studies on the use of state-controlled media in several 
countries as both producers and amplifiers of online disinformation, this report 
focuses on the activities of Chinese state-controlled media in France. In doing 
so, the report aims to shine a light on suspicious activities that we identified 
around some of their social media accounts. 1 

 

• Several French-speaking social media accounts belonging to Chinese state 
media outlets have an impressive number of followers. At the same, they 
generate very little engagement. 

 

• Among the clues that make us suspect inauthentic activities, we noticed: 
o The view count on videos posted on Twitter by the Chinese media outlets 

is extremely low compared to the number of followers, suggesting many 
of the accounts’ followers are not engaging with the content proposed. 

o Performances of some specific Facebook posts analysed through 
CrowdTangle are excessively high compared to the normal engagement 
generated by most of the Chinese media’s posts, suggesting a possible 
artificial promotion of some posts on Facebook pages that usually do not 
generate much engagement. 

o We noticed a marked discrepancy between the traffic on the websites of 
the French-speaking Chinese outlets and the number of fans or followers 
on their social media accounts. 

 

• Similar discrepancies were also noticed by an investigation by Le Monde, which 
is available here.  

 

• Clearer definitions and data related to Coordinated Inauthentic Behaviour 
released by online platforms would allow civil society to better assess this kind 
of online manipulation of information. At this stage, EU DisinfoLab can only take 
note of these discrepancies and renews our call for an obligation for 
transparency on these matters. 
 

• Dubious authenticity and limited or possible artificial engagement of its social 
media accounts render the success of China's media strategy in French difficult 
to assess. 

 

 
1 See for example this study from the Oxford Internet Institute (June 29, 2020), by Katarina Rebello et al., “Covid-19 News and 
Information from State-Backed Outlets Targeting French, German and Spanish-Speaking Social Media Users: Understanding Chinese, 
Iranian, Russian and Turkish Outlets".  

https://www.lemonde.fr/pixels/article/2020/07/28/la-propagande-chinoise-s-invite-sur-les-reseaux-sociaux-en-france_6047454_4408996.html
https://comprop.oii.ox.ac.uk/wp-content/uploads/sites/93/2020/06/Covid-19-Misinfo-Targeting-French-German-and-Spanish-Social-Media-Users-Final.pdf


 

 4 

• If Chinese state-controlled media focus on promoting a favourable image of the 
country abroad and often present themselves as a positive tool to improve the 
understanding between China and the rest of the world, they are also regularly 
used to defend more directly the political positions of the country, and more 
importantly those of the Party (CCP). 2,3,4 
 

• This double messaging often lacks subtlety. For example, we discovered a 
network of bloggers/video producers linked to Chinese media outlets in French 
who slip coarse messages of political or strategic interest into the middle of a 
series of cultural or lifestyle-themed articles about China. 
 

• In contrast with Russian state-controlled media in the French-speaking world, 
which can extensively cover polarising issues in France in a provocative tone, a 
narrative study shows that French-speaking Chinese state-controlled media 
tend to focus more on promoting a positive image of their country and 
defending China’s global geopolitical narratives (especially in a logic of 
confrontation with the US), rather than amplifying existing divisions in France. 
Consequently, the lack of coverage of French issues by Chinese media and their 
editorial policies, though less controversial than Russian state media, seem for 
now to generate little engagement on social media in France. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
2 Following recommendations by academics and civil society leaders, Twitter started implementing on 19 August 2020 a new policy, 
using the expression state-controlled media instead of state-owned media. We follow this categorization that reflects the editorial 
independence of the outlets and not only its ownership. 
3 In his congratulatory letter for the creation of CGTN in 2016, the Chinese president Xi Jinping said for example: “China needs to know 
better about the world and the world needs to know better about China."  In the description of its French Facebook page, Xinhua News 
says: “We are here to make you discover a, evolving China and a multifaceted world”. Similarly, Radio Chine Internationale states: “RCI 
talks about everything related to China: politics, economy, culture, tourism and society. It wants to be a window on China for you!". 
4 Edward Wong, The New York Times (22 February, 2016), Xi Jinping's News Alert: Chinese Media Must Serve the Party. 

https://blog.twitter.com/en_us/topics/company/2019/advertising_policies_on_state_media.html
http://www.globaltimes.cn/content/1026592.shtml
https://www.facebook.com/XinhuaChineNouvelle/about/?ref=page_internal
https://www.nytimes.com/2016/02/23/world/asia/china-media-policy-xi-jinping.html


 

 5 

Introduction 
 
China invested heavily in its state-media to promote its strategic communication 
objectives around the world, both in its close neighbourhood and in areas where it 
seeks to defend its interests. In China's Media Go Global, 5 Dr. Anbin Shi (Tsinghua 
University), explained how China's notion of cyber governance includes the 
development and promotion of an alternative to the Western hegemonic model. 
Indeed, as Dr. Anne-Marie Brady (University of Canterbury, NZ) highlighted,6 the 
Chinese Communist Party (CCP) allocated large resources to increase the influence and 
outreach capacities of Chinese media abroad since 2003. This strategy involves the 
recruitment of foreign journalists, having pro-China newspaper supplements being 
published by some respected international media or buying stakes in local media7.  
 
China's state-controlled media are not only intertwined with the organs of the State 
but are directed by the CCP and at the service of its external communication. Chinese 
President Xi Jinping, at the 19th CCP Congress in October 2017, described the 
investment in these bodies as follows: "We will improve our international 
communication capacity in order to tell China's story well, to present a panoramic, 
true, and multidimensional vision of China, and to strengthen the cultural "soft power" 
of our country."8  
 
The role of these media, whose rise in power was accelerated by events such as the 
extensive coverage of Tibetan demonstrations around the relay of the Olympic flame 
through Europe in 20089, is all the more visible when the official Chinese positions are 
challenged. An analysis in the Chinese Journal of Communication has shown, for 
example, the role of these state-sponsored media as a PR tool to influence 
international media coverage of the Hong Kong Protest in 201410. 
 
More recently, during the coronavirus pandemic, these outlets have again been used 
to defend the CCP's views on the outbreak, trying to exonerate China from any critics 
and promote the country as a potential provider of solutions for the world against 
COVID-19. A study published by the Harvard Kennedy School Misinformation Review11 
stated that "the Chinese government leverages its state media apparatus to shape 
narratives worldwide" and noticed three recurring behaviours of the English-language 
Chinese state media: "sharing positive stories and promoting the Chinese Communist 

 
5 Daya Kishan Thussu, edited by, Hugo de Burgh and Anbin Shi (2017), China's Media Go Global, London & New York, Routledge. 
6 Brady, A.-M., Journal of Democracy (2015), “China’s Foreign Propaganda Machine”. 26. pp. 51-59. 10.1353/jod.2015.0056. 
7 The Guardian (December 7, 2018), “Inside China’s Audacious Global Propaganda Campaign”. 
8 Quoted in Simon Leplâtre, Le Monde (March 22, 2018), Pékin crée un super-média d’Etat pour porter la « Voix de la Chine ». 
9 Asia News, (September 4, 2008) Beijing's media war against Dalai Lama. 
10 Tianduo Zhang, Liudmila Khalitova, Barbara Myslik, Tiffany L. Mohr, Ji Young Kim & Spiro Kiousis, Chinese Journal of 
Communication (2018), “Comparing Chinese state-sponsored media’s agenda-building influence on Taiwan and Singapore media 
during the 2014 Hong Kong Protest”, 11:1, 66-87, DOI: 10.1080/17544750.2017.1386694. 
11 Molter, V., DiResta, R. The Harvard Kennedy School (HKS) Misinformation Review (2020). Pandemics & propaganda: how Chinese 
state media creates and propagates CCP coronavirus narratives. https://doi.org/10.37016/mr-2020-025. 

https://www.lemonde.fr/economie/article/2018/03/22/pekin-cree-un-super-media-d-etat-pour-porter-la-voix-de-la-chine_5274751_3234.html
http://www.asianews.it/news-en/Beijing%E2%80%99s-media-war-against-the-Dalai-Lama-11974.html
https://doi.org/10.1080/17544750.2017.1386694
https://misinforeview.hks.harvard.edu/article/pandemics-propaganda-how-chinese-state-media-creates-and-propagates-ccp-coronavirus-narratives/
https://misinforeview.hks.harvard.edu/article/pandemics-propaganda-how-chinese-state-media-creates-and-propagates-ccp-coronavirus-narratives/


 

 6 

Party’s (CCP) pandemic response, rewriting recent history in a manner favourable to 
the CCP as the coronavirus pandemic evolved, and using targeted ads to spread 
preferred messages." 
 
The authors noticed that "Chinese state media Facebook Pages used paid amplification 
- ads - to grow followers and increase the audience for their content. Both the volume 
and tone of the ads changed when the outbreak began".  
 
The authors of the Harvard study added the following: 
 

"Given evidence that the CCP has amassed over a hundred million followers 
on its state media accounts, our findings suggest that although platforms 
such as Facebook are primarily behaviourally-focused when it comes to 
taking down misinformation, there is still a need to consider whether 
affording governments the ability to use ads to push misleading content is a 
policy gap in counter-misinformation efforts. We believe it is, and that social 
media platform ad policy requires an update. Some platforms, such as 
Twitter, have already elected to no longer accept paid state media ads that 
boost highly slanted coverage; this action was taken in response to Chinese 
state media promoting tweets misrepresenting events during the Hong Kong 
protests of 2019."12 

 
In a recent essay13, the political scientist and China expert Maria Repnikova, analysed 
some narrative tricks used by the Chinese state media in its coverage of the pandemic:  
 

"Turning the stories of ordinary people into a narrative of national unity and 
resilience isn’t a new strategy for China… showcasing individual stories of 
bravery or solidarity is an attempt by state media to generate what Mr. Xi 
has referred to as “positive energy”: Promoting this, the president has 
argued, should be a top priority for journalists so as to create “a sound 
environment for public opinion.” 

 
As previously mentioned, the global media strategy was described by President Xi at 
the 2018 National Meeting on Ideology and Propaganda, “We should improve our 
international communication capability, tell China’s stories well, disseminate China’s 
voice, show an authentic and comprehensive China to the world, and raise the 
country’s soft power and the influence of Chinese culture.14” 
 

 
12 Molter, V., DiResta, R. (2020). 
13 Maria Repnikova, The New York Times (April 2020), Does China’s Propaganda Work?. Maria Repnikova is the Director of the Center 
for Global Information Studies and an Assistant Professor in Global Communication at Georgia State University (USA). 
14 Quoted in Larry Diamond, Orville Schell (ed.) (2019), China's Influence and American Interests: Promoting Constructive Vigilance, 
Hoover Press. 

https://www.nytimes.com/2020/04/16/opinion/china-coronavirus-propaganda.html


 

 7 

The efficiency of this strategic communication campaign was tested when the COVID-
19 pandemic broke out.  
 
In Italy, for instance, a report from the journalist Gabriele Carrer15 suggested that the 
coverage from the local public television channels of the assistance provided by the 
Chinese government to the coronavirus-ravaged country has been “three times bigger 
than the coverage of U.S. aid”. 
 
One of the end-goals of Chinese state media is to contribute to the establishment of a 
new global offer on the global information market, as explained by the president of 
Xinhua agency, Li Congjun, in an op-ed published by the Wall Street Journal in 2011: " 
The flow of information is basically one-way: from West to East, North to South, and 
from developed to developing countries (…) In our interdependent world, the human 
community needs a set of more civilized rules to govern international mass 
communication.16" 
 
This "new world order" openly challenges established patterns of information flow but 
also journalism standards. Reporting on the release of a report by the NGO Reporters 
without borders on China, Le Monde journalist François Bougon states: "Western-style 
journalism - seen by the [Chinese] authorities as a counterweight and a means of 
imposing universal values and democracy - is perceived as a threat.17" 

  

 
15 Gabriele Carrer, Formiche (August 4, 2020), Beijing speaking. How the Italian public broadcasting Tv fell in love with China. 
16 Xinhua Li, The Wall Street Journal (June 1, 2011), Toward a New World Media Order. 
17 François Bougon, Le Monde (Mars 23, 2019), La Chine cherche à imposer un nouvel ordre mondial de l’information, s’inquiète RSF. 

https://formiche.net/2020/04/beijing-speaking-how-italian-public-broadcasting-tv-fell-in-love-with-china/
https://drive.google.com/file/d/1Y3D-rGeLLyAkeEbr0-NY_P1FmYfXLYAC/view
https://www.lemonde.fr/economie/article/2019/03/23/la-chine-cherche-a-imposer-un-nouvel-ordre-mondial-de-l-information-s-inquiete-rsf_5440206_3234.html


 

 8 

1. China's state-controlled media in French 
 

1.1 Xinhua 
 
Presentation: 
 
Xinhua News Agency (sometimes also called directly in French Chine Nouvelle, "New 
China") is one of the two major state-owned Chinese news agencies (the other being 
China News Service). Founded in 1931, Xinhua News Agency reports directly to the CCP 
and is subordinated to the State Council. It is the largest news agency in the world by 
its number of staff. It also runs approximately 20 newspapers in China. It publishes in 
Arabic, English, French, Portuguese, Japanese, Russian and Spanish. Its traditional news 
agency activities merged with its online media operations in 2010. 
Xinhua News Agency moved to a central district of Paris in 2013 to gain access to a 
showcase gallery.18 In a similar way, its New York bureau occupies offices in Times 
Square. 
 
In Africa, Xinhua News Agency finds itself in head-on competition with Agence France 
Presse (AFP) and is accused of “dumping” practices,19 i.e. being subsidized by the 
Chinese State to provide low cost and biased content to local media that have limited 
means.20 
 
More generally, the Chinese agency concluded a Memorandum of Understanding 
(MOU) with Associated Press in 2018. An AP spokesperson described the MoU as a way 
"to allow it [ AP] to operate inside China and has no bearing on AP's independence"21. 
 
Website: 
 
www.french.xinhuanet.com  
The site is described as "non-secure" by browsers because the domain does not run a 
SSL certificate. 
 
According to SimilarWeb, the traffic generated by the website was limited during the 
past 6 months (only 250 k visits in February and a maximum peak in March of around 

 
18 François Bougon, Le Monde (June 14, 2013), “Quand l'agence Chine nouvelle ouvre une galerie à deux pas de l'Élysée”. 
19 Philippe Larroque, Le Figaro (April 10, 2013), “Hoog: Chine nouvelle, un concurrent sérieux de l'AFP”;  
Strategies.fr (June 6, 2014), “L'AFP face à la menace signée Chine nouvelle". 
20 Quote from a report by Renée Diresta, Carly Miller, Vanessa Molter, John Pomfret, and Glen Tiffert, Stanford Internet Observatory 
(2020), “Telling China's Story: The Chinese Communist Party's Campaign to Shape Global Narratives”. Full quote: "PRC state media 
also successfully competes against established Western wire services to supply content to local media around the world. While 
generally uncontroversial, this content often repeats crude propaganda and disinformation on matters closely tied to PRC national 
interests.". 
21 Quoted in Josh Rogin, The Washington Post (December, 2018), Congress demands answers on AP's relationship with Chinese state 
media. 

http://www.french.xinhuanet.com/
https://www.lemonde.fr/actualite-medias/article/2013/06/14/quand-l-agence-chine-nouvelle-ouvre-une-galerie-a-deux-pas-de-l-elysee_3430414_3236.html
https://www.lefigaro.fr/medias/2013/04/10/20004-20130410ARTFIG00824-hoog-chine-nouvelle-un-concurrent-serieux-de-l-afp.php
https://www.strategies.fr/actualites/medias/237408W/l-afp-face-a-la-menace-signee-chine-nouvelle.html
https://www.washingtonpost.com/opinions/2018/12/24/congress-demands-answers-aps-relationship-with-chinese-state-media/
https://www.washingtonpost.com/opinions/2018/12/24/congress-demands-answers-aps-relationship-with-chinese-state-media/


 

 9 

1,15 M visits). Still, as you will see, this was the most visited French website of a Chinese 
outlet during this period.  
 

 
Figure 1: Traffic overview of French.xinhuanet.com website over the last six months (source: similarweb.com). 

1.2 CGTN-Français 
 
Presentation: 
 
CGTN-Français has been operating since 2016, when it took over from CCTV-Français.  
CCTV-Français was itself created in 2007 after the break-up of the CCTV-E&F channel, 
which had been broadcasting in both French and Spanish since 2004. 
 
CGTN-Français belongs to a global group of six international TV channels owned and 
operated by China Central Television (CCTV), registered under the State Council of the 
People's Republic of China and affiliated with the CCP. Its generalist TV channels 
broadcast in English, Spanish, French, Arabic and Russian. CCTV also runs specialized 
channels in English: CGTN Documentary, CGTN Africa, CGTN America and CGTN 
Europe. CGTN is also considered as a subsidiary of China Media Group, founded on 21 
March 2018 with the merger of China Central Television (CCTV), China National Radio 
and China Radio International. Its social media accounts are the flagship of the whole 
Chinese state media apparatus in French with a very wide audience. 
 
As per European law, the UK’s broadcasting regulator Ofcom is responsible for 
monitoring CGTN’s adherence to rules on the impartiality of reporting.22 In summer 
2020, CGTN was investigated and found guilty of breaching British impartiality rules by 
Ofcom for its biased coverage of the Hong Kong protests and the airing of a forced 

 
22 The Council Directive “Television without Frontiers” (TVWF) of 1989, along with the European Convention on Transfrontier 
Television of the Council of Europe, lays down the basis of laws governing TV broadcasting in Europe, including a principle of 
submitting extra-European programmes to the control of a single European authority. More information here on the website of the 
French regulator CSA (in French). 

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=LEGISSUM%3Al24101
https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/132
https://www.coe.int/en/web/conventions/full-list/-/conventions/treaty/132
https://www.csa.fr/Informer/Espace-presse/Interventions-publiques/L-interdiction-de-l-incitation-a-la-haine-a-la-television-un-defi-europeen/Le-principe-de-la-soumission-des-programmes-extra-europeens-au-controle-d-une-instance-europeenne


 

 10 

confession by a former British journalist.23 This has led to mounting political pressure 
on the UK government from opposition politicians to revoke CGTN’s broadcasting 
license.24 As Britain prepares to leave the EU, it remains unclear what consequences 
this will have for the oversight of CGTN’s activities.  
 
Website: 
 
https://francais.cgtn.com/ 
 
According to SimilarWeb, CGTN’s French website generated very modest traffic during 
the past 6 months (only 65k visits in July 2020 and a maximum number of visits 
reaching 110k in April 2020). 

 
Figure 2: Traffic overview of francais.cgtn.com website over the last six months (source: similarweb.com). 

1.3 Radio Chine Internationale 
 
Presentation: 
 
Created in 1941 under the name Radio Peking, the Chinese radio has now been 
operating under the name of Radio Chine Internationale since 1978. It is best known 
by the English acronym CRI. The outlet has been broadcasting in French since 1958. Its 
directors are members of the Political Bureau of the CCP. It broadcasts in 44 languages 
and set up a subsidiary in Paris in July 2012 via a production company. 
China Radio International (CRI) is today the international radio arm of the China Media 
Group, following the first session of the 13th National People's Congress in March 2018 
which led to the creation of the China Media Group. 
 
Website: 

 
23 Simone McCarthy, South China Morning Post (September, 2019) , “Chinese broadcaster CGTN's Hong Kong protests coverage probed 
by UK watchdog”; BBC News (July 6, 2020), Chinese TV channel breached rules with “forced confession”. 
24 Michael Savage, The Guardian (July, 26 2020) China’s TV channel faces UK ban as complaints mount. 

https://francais.cgtn.com/
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3030149/china-broadcaster-cgtns-hong-kong-protests-coverage-probed-uk
https://www.scmp.com/news/china/diplomacy/article/3030149/china-broadcaster-cgtns-hong-kong-protests-coverage-probed-uk
https://www.bbc.com/news/entertainment-arts-53308057
https://www.theguardian.com/media/2020/jul/26/chinas-tv-channel-faces-uk-ban-as-complaints-mount


 

 11 

 
http://french.cri.cn 
The traffic on this website is so limited that no data is available on SimilarWeb. 
 

1.4 Le Quotidien du Peuple 
 
Presentation: 
 
Le Quotidien du Peuple is the French edition of the People's Daily, the largest media 
group in China and the official newspaper of the Central Committee of the CCP. 
In addition to its main Chinese-language publication, People's Daily has editions in 
English, Spanish, Japanese, French, Russian, Portuguese, Arabic, Tibetan, Kazakh, 
Uyghur, Zhuang, Mongolian, and other minority languages in China. According to 
Xinhua,25 the foreign version of People's Daily has a circulation of 600,000 copies in 86 
countries and regions. However, it is likely that most of its circulation is happening 
online and no longer printed. 
 
Website: 
 
french.peopledaily.com.cn 
The site promotes the WeChat messaging app to follow its new publications. 
The site is unavailable using some VPNs and requires completing a captcha on Tor. 
 
According to SimilarWeb, the website also receives a very modest traffic with only 70k 
in June 2020 and a very limited peak of 150k visits in March 2020. 
 

 
Figure 3: Traffic overview of French.peopledaily.com.cn website over the last six months (source: similarweb.com). 

 
25 Xinhuanet.com (May 21, 2015), “Xi Jinping souhaite que le Quotidien du Peuple diffuse la voix chinoise ”. 

http://french.cri.cn/
http://www.people.com.cn/
http://french.xinhuanet.com/chine/2015-05/22/c_134259783.htm


 

 12 

1.5 Comparison between the Chinese state-controlled media 
websites’ audience and the traffic generated by other French media  
 
The traffic on the Chinese media websites is limited or very limited, in line with the 
fame of these outlets in France: they are not widely known by the French public, rarely 
shared by influencers and barely quoted by traditional media or in press reviews. 
 
By comparison, over the last 6 months, Le Monde’s website audience fluctuated 
between 85M and 140M visits per month. For Le Figaro, the audience was between 
80M and 115M visits per month. 
 

 

 
Figure 4: Traffic overview of Le Monde and Le figaro websites over the last six months (source: similarweb.com). 

For further comparison, the websites of Sputnik France and “RT en français” obtained 
a traffic between 3,7M to 5,55 M visits/month for RT France and between 15 and 29,5 
M visits/month for Sputnik France, in a period covering the last six months. This is far 
superior to the reach of Chinese-state media websites in France.  
 



 

 13 

 
 

 
Figure 5: Traffic overview of Sputnik France and RT en français websites over the last six months (source: similarweb.com). 

1.6 A new strategy: a network of female YouTubers 
 
In addition to clearly identified Chinese state-controlled media, we identified during 
our study a small group of news bloggers/YouTube broadcasters who have seen their 
content being regularly reshared by French-speaking Chinese media. They are all young 
Chinese women, some of them using French pseudonyms, who produce videos in 
French and upload them on several social media platforms (Facebook, Instagram, Tik 
Tok, Weibo). For the purpose of the study, we will focus only on the Facebook pages. 
 
Although all the Facebook pages are recent, their apparition does not seem to be linked 
to the outbreak of the novel coronavirus since the oldest one was created at the end 
of 2019, before the outbreak of the virus in early 2020.  
The subjects they deal with are often light (culture, tradition, cooking, lifestyle), but 
they also produce more political content, praising the attractiveness of the country or 
lauding the management of the pandemic by the Chinese government. 



 

 14 

 
Created in November 2019, the Facebook page Tiantian Studio uses as description: 
"News anchor / journalist •China Story•" 
Her biography as well as her email address suggest that she is not a regular YouTube 
user but works at CGTN. 
Videos she produces are shared on the CGTN-Français’ Facebook page, Twitter account 
and YouTube channel associated with the hashtag #TiantianStudio. 
 

 

 
Figure 6: Facebook banner for Tiantian studio. 

 
Created in January 2020, the Facebook page Coco studio presents itself as:  "Chinese 
journalist, passionate about music, dance and the beauty of life. Here I share with you 
the latest news from China, I make you discover the life of Pekingese, and show you 
the latest trends in Chinese fashion." 
 
The content she produces is also shared on CGTN-Français’ Facebook page, Twitter 
account and a YouTube channel associated with the hashtag #CocoStudio. 
 

https://www.facebook.com/TiantianStudio/
https://www.facebook.com/CocoStudioenChine/


 

 15 

 
Figure 7: Facebook banner for Coco Studio. 

 
Created in February 2020, the Facebook page named Emilia ChinaTube describes itself 
as "News Anchor, Chinese, vlogger, french-speaking, sharing interesting things about 
China." 
The content she produces is also recirculated on CGTN-Français’s channels: Facebook, 
Twitter, and a YouTube channel associated with the hashtag #EmiliaChinaTube. 
 

 
Figure 8: Facebook banner for Emilia ChinaTube. 

 
Created in February 2020, the Facebook page Mon Pékin Express teases her channel: 

"Everything you want to know about China 😉" 
 

https://www.facebook.com/Emilia_ChinaTube-109737260611743
https://www.facebook.com/Monpekinexpress/


 

 16 

The content she produces is also shared on the Facebook page of CGTN-Français, its 
Twitter account and a YouTube channel associated with the hashtag 
#MonPékinExpress. 
 

 

 
Figure 9: Facebook banner for Mon Pékin Express. 

 
Created in April 2020, the Facebook page “J'Y Pense” ("I think about it") presents its 
owner as "a Chinese woman who speaks French, English, having a traditional Chinese 
family... to share the best moments of life and my views on the world..." 
 
The content she produces is shared via the Facebook page of CGTN-Français, as well as 
on a Twitter account associated with the hashtag #JYPense. 
 

 
Figure 10: Facebook banner for J'Y Pense. 

https://www.facebook.com/JYPenseChine/
https://www.facebook.com/JYPenseChine/


 

 17 

 
Created in March 2020, the Facebook page Jie Lynn presents her owner as a "Journalist 
in love with her job, passionate about the flavours of the world, enthusiastic blogger 
:)". 
 
The content she produces is shared via the CGTN-Français’ Facebook page and on the 
CGTN’s Twitter account associated with the hashtag #LynnAvecVous. 
 

 

 
Figure 11: Facebook banner for Lynn avec vous. 

 
Created in April 2020, the Facebook page Le chinois avec Xu Li presents her owner as 
"Media professional, Chinese teacher and spicy food lover Xu Li. YouTube : Le chinois 
avec Xu Li Instagram : mllesmile_xuli Twitter : Xu Li". 
 
The content she produces is shared on the Facebook page of CGTN-Français and CGTN-
Français’ Twitter account associated with the hashtag #LeChinoisAvecXuLi. 

https://www.facebook.com/Jie-Lynn-107834970840514/
https://www.facebook.com/LechinoisavecXuLi/


 

 18 

 

 
Figure 12: Facebook banner for Le chinois avec Xu Li. 

 
Created in April 2020, the Facebook page Chloe Zhou presents her owner as a "French-
speaking journalist based in Beijing." 
Her email address shows that she works at CGTN.  
 
The content she produces is shared on the Facebook page of CGTN-Français Facebook 
and via CGTN Français’ Twitter account associated with the hashtag #StudioDeChloe. 
 

 
Figure 13: Facebook banner for Chloe Zhou. 

 

https://www.facebook.com/Chloezhounan/


 

 19 

Created in May 2020, the Facebook page LenaStudio teases its channel: "Welcome 
here! I'm Lena, I'm streaming videos and photos about China~"  
 
The content she produces is shared on the CGTN-Français’s Facebook page, its Twitter 
account and YouTube channel associated with the hashtag #LenaStudio. 

 
Figure 14: Facebook banner for LenaStudio. 

 
We also found on the CGTN-Français’ Facebook page some content produced by 
“Ondes sur Seine” (Waves on the Seine). It appears to be a production company 
referred to "Senna Listen Studio" in Chinese on its own Facebook page (phonetic for 

塞纳听涛工作室) that produces video reports from Paris. The Facebook page of 

“Ondes sur Seine” was created in June 2020 and its audience is still very limited, 121 
followers at the time of the report. No company under this name is listed in the French 
register of businesses. At least one article on the CGTN website presents “Ondes sur 
Seine” as a program of the Chinese state-controlled media.26 
 

 
Figure 15: Facebook banner for “Ondes sur Seine”. 

 

 
26 See here: https://archive.is/wmXIR. 

https://www.facebook.com/Hanyingya/
https://archive.is/wmXIR


 

 20 

1.5.1 Double messaging strategy 
 
The particularity of these profiles is that they take the form of cultural or lifestyle 
channels, but regularly address much more "serious" subjects, concerning major 
Chinese issues such as the COVID-19 pandemic, but also economic sovereignty issues 
such as Huawei or the BeiDou satellite launches (a competitor to GPS or Galileo). 
 
For example, the Coco Studio Facebook page claimed in a post published at the end of 
June (after six months of activity) to have already produced 20 videos about the COVID-
19 pandemic and other topics linked to China: 
 

 
Figure 16: Screenshot from Coco Studio Facebook page. 

"Hello, everyone!  Today, I've looked carefully at your messages, thank you 
very much for your greetings and encouragement. It's already been six 
months since I opened this FB page and I have made more than 20 videos on 
the COVID-19 epidemic, popular topics in China, Chinese culture, vlogs and 
songs I sing. In fact, there are more interesting things to discover in China or 
Beijing. For example, the entertainment habits of Chinese youth, the many 
museums, popular songs, customs, way of thinking and Oriental aesthetics. 
What do you want to know? Can you tell me? Write your comments! Your 
interest could become the subject of my next video!" 
 
 

 



 

 21 

On July 9th she posted a video about the launch of a satellite in China with the 
comment: "Beidou! What can it bring to the world?" 
 

 
Figure 17: Screenshot from Coco Studio Facebook page. 

She had already posted a video on the same subject on 23 June 2020. 

 
Figure 18: Screenshot from Coco Studio Facebook page. 



 

 22 

She also posted a message in a more scientific style with patriotic overtones, on 24 
June 2020, concerning the testing against the novel coronavirus in Beijing: 
 

 
Figure 15: Screenshot from Coco Studio Facebook page. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
All the above publications contrast with the account's presentation, "passionate about 
music, dance and the beauty of life", which promises to "introduce the lives of 
Pekingese and show the latest trends in Chinese fashion." 
 
 
 
 
 
 
 

  

Figure 16: Screenshot from Coco Studio Facebook page presentation. 



 

 23 

2. A study of French-language media narratives linked 
to the Chinese state  

 
Under normal circumstances, with seemingly genuine engagement, we would have 
first analysed the main narratives from the point of view of user volume (content, 
articles or videos that have obtained the most engagements and shares on social 
networks). However, we will see in the study of social network accounts that we find 
several anomalies that can cast doubts on the authenticity of the traffic around the 
Chinese state-controlled media. Under these circumstances, it also seems relevant to 
us to add to our report an analysis of the narratives based on the production volume 
(number of articles, hashtags, communication devoted to a topic produced by the 
Chinese state-media). 
 

2.1 Production volume narratives analysis 
 
The use of hashtags, through their aim to make a publication visible, or even to create 
a trend, helps to identify the main themes promoted by French-speaking Chinese state-
controlled media on their Twitter accounts. 
 
All three outlets (CGTN, CRI and People’s Daily) make prominent use of hashtags; CGTN 
and CRI to a larger extent than the People's Daily. Using the accountanalysis.app tool, 
we extracted on 15 July 2020 the hashtags of the last 1,000 tweets from these three 
Twitter accounts.  
 
We made the following observations: 

• Most hashtags are names of locations, countries, cities, or provinces: #China, 
#Beijing or #Shanghai are among the most common hashtags. 

• Some of these geographical hashtags match narrative priorities of the Chinese 
government: Hong Kong (while a bill modifying the status of the city was being 
passed), Wuhan (province of origin of the coronavirus pandemic), Xinjiang 
(province of western China where repression against the Uyghur Muslim 
community is ongoing). Outside of China, there is an interest in countries with 
which Beijing has conflicting relations. The hashtag #USA comes in 5th position 
and #India in 10th position in CGTN tweets. In comparison, the hashtag #France 
was only used four times by @french_renmin. 

• Among the hashtags that are not location names, there are frequent 
occurrences of #COVID19 and #coronavirus by CGTN, #coronavirus by 
@CRIFrancais and #COVID by @french_renmin. 

• #Huawei, a strategic economic interest and growing priority for China as an 
increasing number of Western countries block the company from deploying 



 

 24 

their 5G network, appears in the hashtags used by @CRIFrançais (11) and 
@french_renmin. (4) 

 

 
Figure 19: Hashtags used in the last 1,000 tweets published by @CGTNfrancais (source accountanalysis.app). 

 
Figure 20: Hashtags used in the last 1,000 tweets published by @CRIFrancais (source accountanalysis.app). 

 
Figure 21: Hashtags used in the last 1,000 tweets published by @french_renmin (source accountanalysis.app). 



 

 25 

2.2 Users volume narratives analysis 
 
A study of the activity around the CGTN-Français Twitter account highlights how rarely 
the Chinese state media outlet’s content is shared on French-speaking Twitter, 
especially given its number of followers (1 million followers for CGTN-Francais).  
 
The table of the fifteen most shared tweets published by the CGTN-Français’ Twitter 
account during the period from 15 June 2020 to 15 July 2020 shows that tweets barely 
managed to exceed 10 shares/retweets, a very modest figure, and that the most 
successful of them only reached 19 retweets. 
 
This low engagement performance generates suspicions about the authenticity of the 
followers of the Twitter account linked to CGTN-Français and may reveal an interesting 
point about the Chinese state media’s strategy: they seem to produce content 
according to Beijing's strategic priorities with an apparent disregard for engagement. 
The comparison with Russian state media, with its regular deployment of click-bait and 
polarizing messages to maximize engagement, is interesting. 



 

 26 

 
Figure 22: The 15 most retweeted tweets published by Chinese state media Twitter accounts between 15 June & 15 July, 2020  

Among the most retweeted tweets from CGTN-Français’s Twitter account is, 
unsurprisingly, information about the coronavirus, including two tweets (19 and 17 
retweets) that put forward a highly controversial thesis about the presence of traces 
of the virus discovered in Barcelona's wastewater nine months before it appeared in 
the Wuhan, lending credence to the idea that the COVID-19 might have not originated 



 

 27 

from China but Europe. Noticeably, another tweet includes a CGTN’s article supporting 
the thesis of an Oxford professor (but not yet echoed by scientific consensus) of a non-
Chinese origin of the novel coronavirus (10 retweets) 
 
Among other noticeable topics, several articles concern technological successes: a 
photo of a new Chinese jet, which aims to eventually compete with Airbus and Boeing, 
obtained 15 retweets, as did a photo of an "uninhabited drone" (a kind of flying taxi) 
Ehang 216. Finally, Chinese culture and art are highlighted. In the first line of the 
ranking is a tweet containing a set of photos of fireworks in China (19 retweets). A 
tweet on a Chinese movie received 14 retweets and another one on artworks led to 12 
retweets. 
There is also a tweet on "counter-terrorism" in Hubei and another praising the 
respectful treatment of the Uighur community in Xinjiang. (both 14 retweets).  
 

2.3 Comparison with narratives and strategies deployed by Russian 
state media 
 
To conclude this section, it seems appropriate to summarize what appears for us to be 
the major differences between the Chinese state-controlled media in French and the 
Russian ones27: 

• The Russian state media follow a polarizing logic; they seek to amplify tensions 
and existing cleavages in French society. The Chinese media focus on CCP 
priority narratives about China (or major international conflicts, especially with 
the US) and seem to neglect engagement. 

• Covering extensively French news, Russian state media outlets seem to focus 
more on the devaluation of Western societies. On the other hand, Chinese 
outlets cover more regularly what is happening in China and are very much 
aimed at promoting Chinese positions. They also seem to be constructed only 
to achieve some artificial statistical reach without real impact on public opinion 
being measurable, notably through a significant level of engagement.  
 

These considerations are worth bearing in mind as our current analysis covers the 
strategy of Chinese state-controlled media in France. The picture may differ in other 
countries. 
 

 
27Kévin Limonier, Maxime Audinet Herodote (2017), "La stratégie d’influence informationnelle et numérique de la Russie en Europe"  
Edward Lucas, Jake Morris, Corina Rebegea, CEPA (March 15, 2021), Information Bedlam: Russian and Chinese Information 
Operations During Covid-19 

https://twitter.com/CGTNFrancais/status/1276923290523701248
https://www.cairn.info/revue-herodote-2017-1-page-123.htm
https://cepa.org/information-bedlam-russian-and-chinese-information-operations-during-covid-19/
https://cepa.org/information-bedlam-russian-and-chinese-information-operations-during-covid-19/


 

 28 

3. French-speaking China's state media Facebook 
pages  

 
The four French language Chinese state media of our study have their own certified 
page on Facebook. Below is a summary of Facebook's transparency and advertisement 
data for these pages. 
 

Media Followers Currently 
running ads 

Has run ads about social issues, 
elections or politics 

Xinhua 81,7 M (regio.) Yes No 

CGTN-Français 20 M Yes Yes 

Radio Chine Inter. 2,6 M Yes Yes 

Quotidien du Peuple 330 K No No 

    

3.1 Xinhua News Agency 
 
The Facebook page of Xinhua News has a total of 81.7 
M followers. It is regionalized, which makes it more 
complicated to evaluate the audience of its French 
section. 
 
The French presentation of the page says: "Page of the 
French service of the news agency Chine Nouvelle, to 
help you discover a changing China and a multifaceted 
world." 
 
The links posted on the page go through URL 
shorteners that slow down significantly internet 
connections and often block them even when the 
connection is transiting through some VPNs. 
http://xhtxs.cn/xxxxxx or xhne.ws/xxxx  
 
Level of engagement on the French version of the 
Facebook page is noticeable: at least 50 interactions 
per post, sometimes several hundreds. Users 
interacting with this page seem to be often located in Figure 23: Transparency information on the 

Facebook page Xinhua News Agency. 

https://www.facebook.com/XinhuaChineNouvelle
https://locowise.com/blog/how-to-use-the-region-based-page-structure-of-facebook-global-pages


 

 29 

Africa, or in some other developing countries, especially from South Asian countries. 
 

 
Figure 24: screenshot of the regionalization options on Xinhua's Facebook page. 

Xinhua's Facebook page is regionalized and declines itself in no less than 187 different 
pages for dozens of countries or regions, sometimes in up to four different languages 
for the same territory. 
 

3.2 CGTN-Français 
 
The Facebook page of CGTN-Français has 20 M 
followers. Its counterpart in English reaches 
100 M, the Spanish one 17 M and the Arabic 
one 15 M. 
 
The CGTN description on Facebook says: 
"Broadcast in 87 countries and zones, CGTN-
Français is a television and information 
channel with continuous programs 24 hours a 
day!" 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Figure 25: Transparency information on the 
Facebook page CGTN-Français. 

https://www.facebook.com/CGTNFrancais


 

 30 

3.2.1 Engagement abnormalities for the CGTN Facebook page 
 
The French CGTN Facebook page shows relatively low levels of engagement: in general, 
a few dozen shares, likes or comments for every post. However, alerts configured on 
the CrowdTangle platform have allowed us to identify in recent weeks extremely 
abnormal high engagement scores for specific posts (almost only likes with a very 
limited number of shares or comments that could suggest inauthentic behaviours). 
According to CrowdTangle, these interactions are over 150 times higher than the 
average engagement received by other posts from the Facebook page (Generally 
speaking, it is rare, in our experience, for a post on any page to exceed an 
overperformance of x20 in terms of engagement). 
 
One of these publications is a video on the Canton trade fair, exceptionally virtual this 
year due to a lockdown, presented as "a new impetus to world trade during the COVID-
19 epidemic". 
 
From the perspective of a French-speaking audience, no clear rational element 
explains the exceptional popularity of this post. 
 

 
Figure 26: Screenshot of a CrowdTangle alert showing a 165x overperforming engagement for a post on CGTN-Français 
Facebook page. 

The second most overperforming publication on Facebook (152x) seems quite trivial 
as it concerns the role of dopamine levels in the development of love feelings. This 
video received 41,000 likes despite only about 100 shares and 57 comments. 
Here again, we failed to find a rationale explanation for the success of this post. 



 

 31 

 
Figure 27: Screenshot of a CrowdTangle alert showing a 152x overperforming engagement for a post on CGTN-Français 
Facebook page. 

The third post concerns the Shanghai conference on artificial intelligence (226x). This 
video produced by the Paris-based structure “Ondes sur Seine” (see above) was viewed 
over 132,000 times in less than 24 hours after it was posted. 
 

 
Figure 28: Screenshot of a CrowdTangle alert showing a 226x overperforming engagement for a post on CGTN-Français 
Facebook page. 

 
The daily newspaper Le Monde published a recent article28 about this offensive 
strategy of the Chinese state media in French that is in line with our observations, 
evoking a "likely manipulation" of the audience figures of the CGTN Facebook page in 

 
28 Damien Leloup and Harold Thibault, Le Monde, (July 28, 2020), Comment la Chine impose sa propagande sur les réseaux sociaux en 
France. 

https://www.lemonde.fr/pixels/article/2020/07/28/la-propagande-chinoise-s-invite-sur-les-reseaux-sociaux-en-france_6047454_4408996.html
https://www.lemonde.fr/pixels/article/2020/07/28/la-propagande-chinoise-s-invite-sur-les-reseaux-sociaux-en-france_6047454_4408996.html


 

 32 

French. "Analysis of the content published on its Facebook page shows that the videos 
are barely seen online - an average of a thousand views - and that its posts accumulate 
very few comments, a sign that its real audience is low," the authors noted. "The 
possible manipulation illustrates Beijing's desire to promote its vision around the 
world. On YouTube, CGTN-Français has just over 100,000 subscribers, a figure not very 
consistent with its number of Facebook subscribers." Le Monde sought comments from 
CGTN, which did not respond to its request, and contacted Facebook, which stated 
"not to have noticed any suspicious activity on the CGTN page in French." 
 
A previous report29 by the Mercator Institute for China Studies (Berlin based think-tank 
focused on China) already noticed the impressive audience of some social network 
accounts of the Chinese state media in English but acknowledged:  
 

"How successful these accounts are is hard to gauge. The high number of 
followers suggests (though does not prove) that Chinese party-state media 
may have artificially inflated their followers and likes: on Facebook, China’s 
international news channel CGTN has 87 million likes, Xinhua has 67 million, 
and the People’s Daily has 70 million. By contrast, CNN “only” has 31 million 
and the BBC has 49 million. On Twitter, the English language version of 
Xinhua’s principal news account @XHNews has 12 million followers, and the 
People’s Daily has over 5.5 million." 

 
Using SocialBakers platform, the Freedom House reported30 that "three of the ten 
media accounts on Facebook with the largest number of followers were Chinese state 
media. In addition, from mid-November to mid-December 2019, four of the five fastest 
growing media pages on Facebook were Chinese state-run outlets: Global Times, 
CGTN, and two photo and culture pages run by Xinhua." 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
29 Mareike Ohlberg, (December 5, 2019), MERICS, Propaganda beyond the Great Firewall. 
30 Sarah Cook, (2020), Freedom House, Beijing's Global Megaphone. 

https://merics.org/en/graphic/propaganda-beyond-great-firewall
https://freedomhouse.org/report/special-report/2020/beijings-global-megaphone


 

 33 

3.3 Radio Chine Internationale 
 
The Facebook page of Radio Chine 
Internationale has 2,6 M followers. Its 
counterpart in Spanish reaches 3,3 M, the 
Portuguese one 3,3 M and the page in 
Pashto 2,5 M. 
 
Facebook presentation: " RCI talks about 
everything related to China: politics, 
economy, culture, tourism and society. It 
wants to be a window on China for you!" 
 
The page shares a lot of content produced by 
CGTN-Français. 
 
A job offer for a French-speaking journalist is 
pinned on the wall of the Facebook page. 

 

3.4 Quotidien du Peuple 
 

 
The Facebook page of Quotidien du Peuple 
has 327 K followers, while its counterpart in 
English reaches 84M. The latter may be 
oriented towards the United States as the 
email address provided is named: 
usa@people.cn. 
 
Its Facebook presentation says: "Here the 
policies and points of view of the Chinese 
authorities + the news and positioning of 
the country related to international issues. 
I like and share!" 
 
The page reaches very limited 
engagements (interactions usually do not 

surpass a single digit per post). 

  

Figure 29: Transparency information on the Facebook 
page Radio Chine Internationale. 

Figure 30: Transparency information on the Facebook page 
Quotidien du Peuple. 

https://www.facebook.com/Radio-Chine-Internationale-438443612916112
https://www.facebook.com/Radio-Chine-Internationale-438443612916112
https://perma.cc/H7CL-UL7W
https://www.facebook.com/Quotidien-du-Peuple-149572951788851
mailto:usa@people.cn


 

 34 

4. French speaking China's state media Twitter 
accounts - Engagement and audience analysis 

 

4.1 Summary table 
 
To evaluate the activity of Chinese state-controlled media in French on Twitter, we 
decided to compare them to two Twitter accounts of French public media in English 
that have a similar audience size and that can hardly be suspected of audience 
manipulation, namely those of France 24 (France 24 in English) and Radio France 
Internationale (RFI English) 
 

 
Figure 31: Synthesis table of Chinese State media in French Twitter accounts, compared with two equivalent media accounts 
(source: EU DisinfoLab using SparkToro). 

4.2 Tools available 
 
Several tools can be found on the Internet to evaluate the authenticity of Twitter 
accounts and detect fictitious or non-human handled ones. The definition of an 
inauthentic account is complex and its detection even more complicated.  
 
Truthnest.com is a familiar tool among social network researchers. One of its features 
provides a proportion of followers who have "normal activity". This figure is often quite 
high and does not seem interesting for our study since all the accounts we studied have 
results between 89% and 94% (the lowest figure being for RFI English). 
 
We also used the SparkToro.com website, which offers two interesting tools:  

- a SparkScore, which aims to detect the influence of an account, using the 
frequency of its publications, its number of followers and their level of 
engagement with this account; 

- a Fake Followers audit. 
 
The methodology of SparkToro to evaluate followers is described on its website as 
follows:  

"This audit analyses a sample of 2,000 random accounts that follow 
the Twitter account, then looks at 25+ factors correlated with 



 

 35 

spam/bot/low quality accounts. None of these, alone, indicate a 
spam/low quality account; but, when many factors are present, there’s 
strong correlation with low quality." 

 
On its website31, SparkToro states that "most Twitter account have significant numbers 
of fake followers (…) In our research, 5-30% of followers are fake – they're bots, spam 
accounts, inactive users, propaganda, or other non-engaged/non-real users". 
 
The table in the previous section shows that the French-language Chinese state media 
have small to medium sized Twitter accounts (17,000 to 97,000 subscribers), with the 
exception of CGTN in French, which exceeds one million. 
 
All accounts follow relatively few accounts. As this is common for institutional 
accounts, including media accounts, they do not rely on follow-backs strategies to build 
their audience and gain followers. 
 
We note that the proportion of "fake" accounts detected by SparkToro is higher for 
Chinese media (between 49% and 59%) than for the other media in our comparison 
sample (27% to 35%). However, even if the highest proportion of fake followers (59%) 
concerns the account with the highest audience, this figure alone is not enough to 
conclude that the high number of followers for CGTN-Français Twitter account (more 
than one million subscribers) is only due to some online manipulation. 
 
The engagement score is also low for our sample, and slightly lower still for the Chinese 
media. SparkToro explains this score as the number of interactions (likes, retweets) 
obtained by an account compared to the accounts of equivalent size generating the 
most engagement. The engagement score of 9 obtained by CGTN in French or Radio 
Chine Internationale indicates for example that these two accounts obtain only 9% of 
the interactions that the most active Twitter accounts of the same size obtain. But the 
non-Chinese media we have chosen for comparison also score relatively low scores (15 
and 20). 
 
A significant statistic, also provided by SparkToro, is the percentage of tweets getting 
engagement (at least one like, one retweet).  We can see that 100% of France 24 in 
English's tweets receive at least one engagement (which can be explained by the size 
of the account: among the 250,000 people who follow it, it would be surprising if a 
tweet did not get one). On the other hand, this is the case for 24% of RFI's English-
language tweets (a smaller account), of which only 76% of tweets get at least one 
engagement. 
 

 
31 See here:  https://sparktoro.com/tools/fake-followers-audit. 



 

 36 

The 97% rate of CGTN in French is surprising: with a million subscribers, we would 
expect that no single tweet remains without any interaction. 
 
With the average of retweets generated by a tweet produced, we can see the poor 
performance of Chinese state media accounts: each tweet from Xinhua Chine nouvelle 
is shared on average only 0.29 times, the ones from Radio Chine Internationale are 
retweeted only 0.67 times and the ones from the Quotidien du Peuple 0.24 times. 
CGTN's tweets in French are shared on average 2.4 times, but this figure remains quite 
low given its audience of more than one million followers. In comparison, a tweet from 
France 24 in English will be shared on average 7.6 times, whereas the account's 
audience is only a quarter of that of CGTN-Français (and the higher output since France 
24 posts around 60 tweets per day when CGTN posts around 30). 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



 

 37 

Conclusions 
 

Lessons learnt 
 
In the course of this analysis, we encountered recurrent difficulties to analyse and 
verify parameters (engagement, authenticity…) connected to the online audience of 
Chinese media’s social media accounts.  
 
Indeed, independent researchers and civil society are dependent on the metrics 
provided by the platforms such as Facebook or Twitter, which are very often global 
aggregated figures. Most of the times, this is not enough to identify with certainty 
inauthentic behaviours or to have a clear view of the impact of narratives or 
disinformation items. Comments about platforms “not noticing any suspicious activity” 
are not transparent against what criterias have been checked on how these 
assessments are self-investigated by platforms. 
 
Moreover, the proliferation of tools allowing to collect and cross-check some data with 
different methods and the inconsistency between, for example, how platforms count 
views do not allow you to have a complete and consistent picture of what is happening 
on social media. 
 
For instance, to remove several platform limitations that currently hamper research on 
audience authenticity, we could imagine: 

• on Facebook, adding a nonspecific "fan location" item to all Facebook pages 
would help researchers to identify inauthentic behaviours related to audiences. 
This would make more difficult for disinformation actors to build "audience 
farms", as it would require building a set of inauthentic accounts with different 
regions or language zones to stay under the radar. 

• We also call for an obligation from online platforms to be transparent on the 
checks they conduct on “suspicious activity”, the nature of their assessments 
and to allow external researchers and civil society to access this information. 

 
On another plan, we do encourage a more regular use of the distinction, as described 
by Twitter between state-owned and state-controlled media32 on social media 
platforms, in research papers and in public speeches. This will raise awareness about 
the importance of editorial autonomy of public broadcasters and help depict more 
accurately the different types of relationship that exist between some media and their 
governments. 
 

 
32 Twitter Support (August 6, 2020), “New labels for government and state-affiliated media accounts”.  

https://blog.twitter.com/en_us/topics/product/2020/new-labels-for-government-and-state-affiliated-media-accounts.html


 

 
EU DisinfoLab –-  info@disinfo.eu –  www.disinfo.eu 

 


