
 

 
EU DisinfoLab –  info@disinfo.eu –  www.disinfo.eu 

How two information portals 
hide their ties to the Russian 
News Agency Inforos 
 
 
  

OSINT INVESTIGATION 
 
 

EU DisinfoLab 

June 2020 



 

 2 

Table of Contents 

 

I. Executive summary ....................................................................................... 3 

II. A website spreading disinformation items ................................................ 7 

1) Story linking COVID-19 to NATO military exercises in Europe .............................. 7 

2) COVID-19 is a perfect bioweapon ............................................................................. 8 

3) Covid-19 as an excuse to lock-up political opponents in Germany ..................... 9 

III. “An alternative news portal” with strong hidden ties to Russia ...... 11 

1) What does Observateur Continental claim to be? ............................................... 11 

2) Attribution investigation: the structure of the website shows strong links to 
Russia ................................................................................................................................. 12 

a) Technical analysis: WHOIS and the specificities linked to the coding of 
“Observateurcontinental.fr” .................................................................................................... 12 
b) Human evidence of a link between Observateur Continental and InfoRos ............. 20 

3) What is InfoRos? ....................................................................................................... 24 

4) Oneworld.press .......................................................................................................... 27 

IV. Authors of Observateur Continental ..................................................... 32 

1) Olivier Renault ........................................................................................................... 32 

2) Mikhail Gamandyi-Egorov ......................................................................................... 34 

V. Sources and Amplification: Clusters .................................................... 36 

1) Social media accounts and ads .............................................................................. 36 

2) Amplification of one successful story from Observateur Continental .............. 40 

3) Agoravox & the French alternative news media ecosystem .............................. 46 
a) Agoravox ........................................................................................................................... 46 
b) Les Moutons Enragés ..................................................................................................... 48 
c) Adoxa ................................................................................................................................. 50 

4) The amplification through the media linked to the One World network ............ 51 
a) Mondialisation.ca ............................................................................................................ 51 
b) Reseauinternational.net ................................................................................................. 55 
c) Other partners of the One World ................................................................................... 57 

VI. Conclusion ................................................................................................ 58 
 
 

 



 

 3 

I. Executive summary 
 
In March 2020, we stumbled across articles from a French website called 
“ObservateurContinental.fr” which spreads disinformation related to the COVID-19. For 
example: 

• An article blaming NATO Defender-Europe 20 exercises for the outbreak of COVID-19 
in Europe.1 As shown by a DFRLab study, similar narratives trying to link the COVID-
19 to NATO military exercises in Europe were also debunked in Italy.2   

• Another one repropagated the interview of the former US bioweapon expert Francis 
Boyle, who falsely asserted without evidence that the “COVID-19 is a perfect 
biological weapon”.3  

 
Investigating further, we found that the website has spread:  

• A lot of polarizing content targeting France, such as the claim that the “Yellow Vest 
Movement is manipulated by George Soros”4) from an interview with Emmanuel Leroy, 
a French political scientist (and a former counsellor of the French far-right Marine Le 
Pen);  

• Some messages extremely favourable to Russia, such as the article presenting the 
findings from Le Monde about a network of Russian spies active in the French Alps as 
“fiction”.5 

 
In its “About us” section, Observateur Continental presents itself as an “independent and 
non-profit information portal”. It also claims to share articles from “analysts from all over the 
world” with a prime focus on the “Eurasian continent”.6 On this page, there is no mention of 
any individual/organisation linked to the website nor an indication suggesting that the 
website might be connected to a foreign country.  
 
Looking at the technical data linked to the website, we did not find anything significant at 
first sight: Observateurcontinental.fr is hosted on a shared server with one IP address also 
connected to thousands of unremarkable, mostly French, websites.  
 
However, the historical WHOIS data related to the website, which is publicly available, 
revealed interesting insights7. Even though the domain owner of “observateurcontinental.fr” 
is PTS Privacy & Trustee Services GmbH – a German company that offers the possibility to 

 
1 https://perma.cc/C2BY-LKKQ 
2 https://perma.cc/LN5C-J7X9 
3 https://perma.cc/ZZJ9-4RXG 
4 https://perma.cc/CYX8-7R7D 
5 https://perma.cc/GR33-AD5C 
6 https://perma.cc/54P8-4M66 
7 https://perma.cc/APN3-BMLN 



 

 4 

anonymously register websites online – the registration data mentions that management of 
technical issues related to the “Observateurcontinental.fr” domain name is delegated to an 
individual named “Alex Kouchnir”. According to this data, Alex Kouchnir serves as point of 
contact for the Russian press agency InfoRos Co.Ltd, based in Moscow.8 The WHOIS lookup 
also includes:  

• an email address that was used for the website’s registration (nic@inforos.ru)   
• a physical address (Krzhizhanovskogo Street 13/2, 11/218 Moscow), which is an 

address known to host InfoRos but also other Russian organisations, such as the 
Russkiy Mir Foundation, which are funded by the Russian government.  

 
Moreover, looking at the source code of Observateurcontinental.fr, we were able to find 
distinctive labels on the search forms used by the website: “forms-base-el--input". Using a 
public source code search engine, we were able to find that this distinctive code is used on 
243 other media websites, which are all linked to InfoRos. We also observed strong 
similarities with how the websites were built. 
 
A deeper analysis of the articles published by ObservateurContinental.fr also showed that 
some of them were in fact translations of pieces that were first published in Russian by 
Inforos.ru. 
 
These links between Observateur Continental and InfoRos are completely hidden to readers. 
There are no public traces of any of these ties between InfoRos and the Observateur 
Continental website, which poses as a “French information portal” and spreads clear 
disinformation. 
 
Our own investigation shows that InfoRos seems to be a regular contractor of Russian 
authorities. InfoRos also have a wide range of activities from managing local Russian media 
outlets’ websites to organizing events for the Russian authorities, and maintaining some 
more partisan websites (e.g. genocide-in-ossetia.com). 
 
Moreover, according to a report from the Washington Post from December 2018 citing 
Western intelligence sources, InfoRos is considered as a front organisation for covered  
information operations for the GRU (“Main Directorate of the General Staff of the Armed 
Forces of the Russian Federation”), the Russian state’s foreign military-intelligence agency.9 
The US media’s article named more precisely here the GRU Unit 54777, also known as “the 
72nd Special Service Center”, which is considered as “the center of the Russian military’s 

 
8 Information which can be found on the technical contact section of the WHOIS. 
9 https://www.washingtonpost.com/world/europe/how-russias-military-intelligence-agency-became-the-covert-muscle-in-putins-
duels-with-the-west/2018/12/27/2736bbe2-fb2d-11e8-8c9a-860ce2a8148f_story.html 



 

 5 

psychological-warfare capabilities” and has been involved in several covert information 
operations in Ukraine and the West, according to the same Western Intelligence officials.10  
 
Furthermore, our investigation also allowed us to uncover undisclosed ties between “One 
World Global Think Tank” – a website already identified as a Moscow-based information portal 
by a EUvsDisinfo report11 – and InfoRos. 
 
Even if Observateur Continental does not disclose any of these links and maintains strong 
opacity around its functioning, two individuals have regularly signed articles produced on the 
website.  
 
One of the main contributors, Olivier Renault, presents himself on his LinkedIn profile as a 
“freelance journalist” based in Russia. According to his personal website, the French 
journalist wrote articles on a regular basis for the Russian-state media La Voix de la Russie 
(now Sputnik France) and Stimme Russlands (now Sputnik Germany) from 2012 to 2014. 
Then, he collaborated with the pro-Russian media outlet (Novorossia Today /NRT24) based 
in Donetsk (Ukraine) until the beginning of 2019. He also claims to have worked in the past 
for the controversial German media Junge Freiheit,12 the French media Rue89, and gave 
interviews for the Iranian government media Press TV.13 He is also identified as a regular 
contributor for the controversial alternative media Riposte Laïque14 and several well-known 
conspiracy websites, such as mondialisation.ca15 and reseauinternational.net.16 
 
Even though it was limited in number, we also found that Olivier Renault had signed at least 
four articles in Russian published on Inforos.ru.17 
 
On his professional Facebook page, he uses as a profile picture of what seems to be his 
Russian professional press card.18 However, despite being quite transparent about some of 
his connections to Russia, he does not mention an affiliation to either Observateur 
Continental or InfoRos. 
 
The other main contributor is Mikhail Gamandiy Egorov. According to his LinkedIn profile, he 
occupied the position of columnist and analyst for La Voix de La Russie then for Sputnik 
France from September 2012 to December 2018. In parallel, he had a short mission with the 

 
10 Ibidem 
11 https://euvsdisinfo.eu/one-world-one-author-one-chain-of-command/ 
12 https://perma.cc/WJ4V-BU9H 
13 https://perma.cc/Y3HL-VVDL 
14 https://perma.cc/DG3S-CM2U 
15 https://perma.cc/QZR8-HPZN 
16 https://perma.cc/B492-SQUG 
17 https://perma.cc/8NBH-85VJ 
18 https://perma.cc/H3KB-RG9E 



 

 6 

Skolkovo Foundation (from December 2013 to March 2014) and founded “BRICS Dream”, an 
organisation focused on solidifying the relations between BRICS countries, which was active 
from November 2014 to August 2017. According to his LinkedIn profile, he has been acting 
since November 2019 as a “Journalist for l’Observateur Continental” and a Director for “Afro-
Wave Agency”, a Public Relations agency based in Rabat, Morocco.  
 
Going further in our investigation on Mikhail Gamandiy-Egorov, we discovered that he has also 
been a contributor for many conspiracy and “alternative” websites (GlobalResearch.ca, 
Mondialisation.ca, Palestine-solidarité.org, eode.org, revuemethode.org …) and has been a 
regular interviewee for Iranian state media for many years (Press TV, Pars Today, 
Almanar…).19  
 
Observateur Continental has its own Facebook Page (11k likes) and Twitter account (76 
followers) to share articles from its website. However, the apparent low audience of the 
Observateur Continental’s social media accounts does not reflect the real reach of the 
content produced by the website. As for the other media outlet called “oneworld.press”, 
which we uncovered as tied to InfoRos, Observateur Continental sees its articles regularly 
reproduced by many bigger websites –  sometimes on an almost systematic basis.  
 
For example, an author page managed by “Patrice Bravo” (likely a fake alias)20 on the French 
blogging platform Agoravox.fr21 is exclusively dedicated to the reproduction of articles 
published by Observateur Continental. We noticed that this is one of the main amplification 
channels for the website. Another example of an amplifier was the French reinformation 
media Adoxa.info before its closure, which had already published 19 articles on its website 
since January 2020, branded as “in partnership with Observateur Continental”.22 Moreover, 
Les Moutons Enragés, a French conspiracy website known to spread a lot of disinformation,23 
has also been regularly reproducing content from Observateur Continental since 2019 
(around 41 articles). 
 
In addition to the amplification in the French information ecosystem, we studied the 
propagation of a specific story from Observateur Continental that falsely linked “the outbreak 
of COVID-19 in Europe to the NATO Europe-Defender 2020 military exercises”. Even though 
the overall audience was limited, we were able to show that the article from the small French 
website was shared directly and indirectly by multiple actors in France but also in several 
European countries. 
 

 
19 https://perma.cc/DSP8-86R7 
20 https://perma.cc/8WJK-NFVT 
21 A French media platform which is composed only of blogs managed by regular Internet users 
22 https://perma.cc/XR6D-XW5X/ https://perma.cc/4PBG-ATTV/ https://perma.cc/4PBG-ATTV 
23 https://perma.cc/DL24-CEQH 



 

 7 

Finally, we investigated how websites that are presented by the alternative media outlet One 
World Press as “partners” also played an important role in the amplification of the articles 
produced by Observateur Continental and One World. 
 

II. A website spreading disinformation items  
 
Between March and April 2020, we stumbled across articles from a French website called 
“Observateurcontinental.fr,” which was spreading disinformation items related to the COVID-
19. We noticed for example: 

• An article blaming NATO for the outbreak of COVID-19 in Europe;24 similar 
conspiratorial narratives circulating in Italy were, for example, also debunked by 
Pagella Politica;25 

• Another article repropagating the interview from the former US bioweapon expert 
Francis Boyle, who falsely asserted without evidence that the “COVID-19 is a perfect 
biological weapon”26; 

• An article claiming that political opponents of a lockdown in Germany were arrested 
and placed in psychiatric institutions27. 

 

1) Story linking COVID-19 to NATO military exercises in Europe 
 
On March 5th 2020, the website “ObservateurContinental.fr” published an article titled 
“Coronavirus: The NATO DEFENDER-Europe 20 military exercises threaten Europe”. The article 
was written by an individual called Olivier Renault.   
 

 
24 https://perma.cc/C2BY-LKKQ 
25 https://pagellapolitica.it/blog/show/637/che-cosa-sappiamo-di-defender-europe-20-e-quanto-centra-con-il-coronavirus 
26 https://perma.cc/ZZJ9-4RXG 
27 https://perma.cc/7DGA-SF24 



 

 8 

 
Figure 1 - Screenshot of the article titled “COVID-19: The NATO DEFENDER-Europe 20 military exercises threaten Europe” from 

observateurcontinental.fr28 

This piece suggested that there is a link between the outbreak of COVID-19 in Europe and 
the preparation of the NATO DEFENDER-Europe 20 military exercises:  

- First, the author underlines, with a conspiratorial tone, that the COVID-19 pandemic 
might be a cover-up to prevent European media from talking about NATO DEFENDER-
Europe 20 exercises. 

- Then, a focus is made on some very specific COVID-19 cases that occurred among 
staff from the European Defence Agency in Brussels as well as airbases in France and 
the US. This was used to claim without any solid evidence that the spread of the virus 
in Europe was very likely connected to NATO military facilities.   

 
The article vaguely mentioned that most of the first people infected in Europe and the US did 
not have any links to these military bases.  
 

2) COVID-19 is a perfect bioweapon 
 
On February 27th 2020, Observateur Continental published an article repropagating false 
claims made by the US Professor of Law Francis Boyle about the origin of COVID-19 (he 
described it as “a perfect bioweapon which probably leaked from a lab”). 
 

 
28  https://perma.cc/C2BY-LKKQ 



 

 9 

 
Figure 2 - Screenshot of the article titled “Francis Boyle: “The COVID-19, a perfect bioweapon” from observateurcontinental.fr29 

 
Multiple scientific studies on the origin of the virus have already concluded that the “COVID-
19 is a natural virus and was not man-made30”. Moreover, the conspiracy theory built by 
Francis Boyle was debunked by several factcheckers and media all over the world.31 One 
interesting element is that Olivier Renault – the Observateur Continental article’s author – 
does not agree 100% with the theories of Francis Boyle. Even though he fully goes along with 
the false hypothesis of the “COVID-19 being a bioweapon”, an alternative story about the 
exact initial origin of the virus is built in the article. Whereas Francis Boyle describes a plot 
involving a lab in Winnipeg (Canada), Renault’s article tries to implicate a laboratory facility 
in North Carolina and the US Food and Drugs Administration. This suggests not only a desire 
to spread disinformation about the “man-made origin of the virus” but also a will to build a 
narrative blaming the US.    
 

3) Covid-19 as an excuse to lock-up political opponents in Germany 
 
On April 13th 2020, Observateur Continental published an article from Olivier Renault titled 
“COVID-19 in Germany: when the police knocks at the door”.   
 

 
29https://perma.cc/ZZJ9-4RXG 
30 https://www.factcheck.org/2020/02/baseless-conspiracy-theories-claim-new-coronavirus-was-bioengineered/ 
31 https://www.lemonde.fr/les-decodeurs/article/2020/03/06/le-coronavirus-arme-biologique-le-vrai-du-faux-d-une-video-
virale_6032098_4355770.html/ https://asiatimes.com/2020/02/chinas-bioweapon-spy-story-that-never-was/ 



 

 10 

 
Figure 3 - Screenshot of the article titled “COVID-19 in Germany: when the police knocks at the door” from 

observateurcontinental.fr32 

This piece suggested that “there is a strategy in Germany to lock-up all the people who 
oppose local governments’ responses against COVID-19”. To support this “authoritarian drift” 
narrative, the article mixes and misrepresents several real facts: 

- In order to create suspicion, the article highlights the German police escorting of 
doctors from the Klinikum University in Munich to conduct random door-to-door tests 
to evaluate the proportion of people immunized against COVID-19. According to the 
author, this is proof that people will be forced to take the test and could be imprisoned 
if they refuse. There is no evidence to sustain such claim.33 
 

- The article links the “testing campaign in Bavaria” to discussions on “the possibility 
of imposing a forced quarantine for people who do not want to respect lockdown 
measures in psychiatric wards in the Saxony region”. For Olivier Renault, this 
demonstrates that “there is an ongoing plan in Germany to lock-up political 
opponents”. In reality, the Saxony government had already fully refuted that it 
seriously considered such radical measures two days before Olivier Renault published 
his alarmist article on the same topic on Observateur Continental.34  
 

- Finally, the article mentions the arrest of a known conspiracy theorist and COVID-19 
denier35 for making threats against some of his relatives and the authorities.36 This 

 
32 https://perma.cc/7DGA-SF24 
33 https://perma.cc/WY5N-GB79 
34 https://perma.cc/EE35-BCYX 
35 https://perma.cc/3ZFZ-BRG6 
36 https://perma.cc/HCM7-BSTZ 



 

 11 

was another example of “the authoritarian drift happening in Germany”. After his 
arrest, the individual was put in a psychiatric ward. Without entering into the debate 
around the legitimacy of such arrest, it is still noticeable to underline that the article 
seems to use this example to draw a comparison with the “alleged measures put in 
place in psychiatric wards in Saxony”, despite the fact that, in reality, the arrest didn’t 
occur in Germany but in Switzerland. 

III. “An alternative news portal” with strong hidden ties 
to Russia 

 

1) What does Observateur Continental claim to be? 
 

 
Figure 4 - Screenshot of the “About Us” section on the website observateurcontinental.fr37 

When consulting Observateurcontinental.fr,38 there is no information (address, phone 
number, organigram, authors’ pages…) that could allow users to clearly identify the website’s 
manager(s).  
 
Still, Observateur Continental includes a “about us” section. However, this page only contains 
extremely vague and general details. The website presents itself as “an independent and non-
profit internet information portal launched in April 2019.” It claims to offer pertinent 
information to a “French-speaking audience” about the Shanghai Cooperation Organisation, 
the BRICS, the Eurasian Economic Union, the CEI (Commonwealth of Independent States), 
the “EU”, as well as other topics related to the “Eurasian continent”. The portal also claims 
to be dedicated to “analysts and columnists from all over the world”.  

 
37 https://perma.cc/54P8-4M66 
38 https://perma.cc/65VD-QSRD 



 

 12 

 
As the website is exclusively in French and covers a lot of topics linked to France, the natural 
guess is to think that this “information portal” is probably French. There is no clear 
information suggesting a connection to a foreign country.   
 

2) Attribution investigation: the structure of the website shows strong 
links to Russia 

 
a) Technical analysis: WHOIS and the specificities linked to the coding of 

“Observateurcontinental.fr”  
 

 
Figure 5 - WHOIS data linked to observateurcontinental.fr available on the website whois.domaintools.com 

The main registrant of this website is PTS Privacy and Trustee Services GmbH, a German 
company, which – according to its corporate website – allows anyone to anonymously 
register domain names.39 In practice, this means that the official owner of the domain name 
“observateurcontinental.fr” is supposed to be PTS Privacy and Trustee Services GmbH, acting 
as a proxy for the true owner. However, the WHOIS data mentions a second organisation as 
“technical contact”. The technical contact included in the WHOIS information is the person 
responsible for technical details related to the domain name. Renewal information and other 
technical notes will, for example, be redirected to this person's email. 
 

 
39 https://perma.cc/EDM4-W3N9 



 

 13 

 
Figure 6 - WHOIS data in the “Tech-c section” linked to observateurcontinental.fr which is available on the website www.whois-

raynette.fr40 

Inforos Co., Ltd is an organisation that presents itself as a news agency based in Moscow. 
Its main website contains articles both in Russian41 and in English.42  
 
On the Inforos.ru website, the Russian press agency indicates “7-2 Krzhizhanovskogo, 
117218 Moscow” as a physical address and “+7 (495) 7188411” as phone number.43 When 
we compared this to the information included in the WHOIS from Observateurcontinental.fr, 
we could see that the phone numbers are similar, and the physical addresses were very close.  
 
For the physical address, we found however “13-2 Krzhizhanovskogo, 117218 Moscow” as 
the official address for Inforos Co., Ltd (instead of 7-2) on several others websites compiling 
information from official Russian Corporate Registries,44 suggesting that the difference of 
numbers (13-2 vs 7-2) is not really significant. 
 

Coding of “ObservateurContinental.fr” 
 
In order to attempt to confirm the links suggested by the WHOIS information, we explored 
the source code of Observateurcontinental.fr to see if we could find specificities that could 
link the website to other websites managed by InfoRos news agency.   
 

 
40 https://perma.cc/APN3-BMLN 
41 https://archive.is/djJ7Z 
42 https://archive.is/Pcp12 
43 https://archive.is/2hkku 
44 https://perma.cc/DEQ8-2F5J/https://perma.cc/FHJ3-ZYE2/ https://perma.cc/7FGE-BSGK 



 

 14 

 
Figure 7 - Source code from ObservateurContinental.fr’s main page45 

We were able to identify distinctive labels on the search forms:  “forms-base-el--input" . Using 
the source code search engine from publicwww.com, we managed to find that this distinctive 
code was only used on 243 other websites, almost all of them registered in Russia and in 
the Russian language. There are only two noteworthy exceptions in this list: 
Observateurcontinental.fr and oneworld.press.  
 

 
45 https://web.archive.org/web/20200509125014/http://www.observateurcontinental.fr/ 



 

 15 

 

 
Figure 8 - Screenshots from the list of websites detected by PublicWWW as including the “forms-base-el—input” code in their 

design.  

A vast majority of the websites from this list appears to be Russian local media which often 
have the same design and are openly managed by InfoRos. We took four of them as an 
example:  



 

 16 

 

 
Figure 9 - Screenshot from the website rabslovo.ru with a clear InfoRos logo at the bottom46 

 
Figure 10 - Screenshot from the website infovologda.ru with a clear InfoRos logo at the bottom47 

 
 

 
46 https://web.archive.org/web/20200502082922/https://rabslovo.ru/ 
47 https://web.archive.org/web/20200502082657/https://infovologda.ru/ 



 

 17 

 
Figure 11 - Screenshot from the website infoya.ru with a clear InfoRos logo at the bottom48 

 

 
Figure 12 - Screenshot from the website infobelg.ru with a clear InfoRos logo at the bottom49 

 
Finally, an extra small detail also caught our attention: we noticed a folder called 
“gazetastar” in Observateurcontinental.fr’s repository.  

 
48https://web.archive.org/web/20200502084851/https://infoya.ru/ 
49https://web.archive.org/web/20200502085553/https://infobelg.ru/ 



 

 18 

 
Figure 13 - Screenshot from Observateurcontinental.fr’s repository50 

We found exactly the same mention multiple times on oneworld.press’s repository with also 
a direct mention of InfoRos in an image file, linking the foreign website directly to the Russian 
news agency. 
 

 
Figure 14 - Screenshot from oneworld.press’s repository51 

 
This mention of “Gazeta-star” is relevant as “gazeta-star.ru” is a website that has the same 
specific coding as both websites and is openly managed by InfoRos. 
 

 
50 https://perma.cc/HE4W-VF4M 
51 https://web.archive.org/web/20200510105754/http://oneworld.press/media/ 



 

 19 

 
Figure 15 - Screenshot from the website gazeta-star.ru with a mention of InfoRos in Russian at the bottom52 

Eventually, when randomly searching for URLs that do not retrieve an article, Observateur 
Continental returns an error page, indicating the article is not available. It is noticeable that 
this indication is written in Russian. 
 

 
Figure 16 - Screenshot from an error page of Observateur Continental. The Russian sentence says "Page not found. Try using the 

search”53 

 
52https://web.archive.org/web/20200502083255/https://gazeta-star.ru/ 
53 https://perma.cc/Q4DB-TQD7 



 

 20 

In addition to the WHOIS information from observateurcontinental.fr, which already 
suggested a technical link between the French website and InfoRos, as previously explained 
there were also now some strong specific similarities in terms of architecture and “source 
code”. This makes it extremely likely that Observateur Continental’s website was built by an 
individual or an organisation which also took care of the creation of multiple InfoRos’ local 
websites. 
 

b) Human evidence of a link between Observateur Continental and InfoRos 
 
Observateur Continental published one of its first articles on April 4th, 2019. The post is an 
interview from a former French army General, Dominique Delawarde, about the situation in 
Venezuela. Strangely, the article’s introduction says that the former French General is going 
to “talk to us about the giant power cut in Venezuela”. Or, if “us” is supposed to represent 
Observateur Continental, InfoRos is stated as the interviewer in the article. 
 

 
Figure 17 - screenshot from an ObservateurContinental.fr’s interview where the interviewer is named InfoRos54 

 
Digging deeper, we found that interview was in fact a translation from Russian to French of 
an interview that the same retired general gave two weeks before (on March 20th, 2019) to 
Inforos.ru.  
 

 
54 https://perma.cc/PCL8-ENJV  



 

 21 

 
Figure 18 - screenshot from the original interview of Dominique Delawarde in Russian made by InfoRos.ru55 

Moreover, in the first articles published on Observateur Continental, we also found a piece 
wrote by Olivier Renault, a regular contributor to the website, claiming that the “the German 
government protects the accomplice of the terrorist who attacked the Berlin’s Christmas 
market on December 2016” (10th April 2019). 
 

 
Figure 19 - screenshot of the article from Olivier Renault about the Berlin terror attack on Observateur Continental56 

 
55 https://web.archive.org/web/20190322235002/http://inforos.ru/ru/?module=news&action=view&id=87915 
56https://perma.cc/W9Y7-BFRU  



 

 22 

It appeared that, once again, the article had been first published (with Olivier Renault as an 
author) on the Russian version of the InfoRos website six weeks earlier on February 26th, 
2019. 
 

 
Figure 20 - screenshot of the original article in Russian from Olivier Renault about the Berlin terror attack, which was published first 

on Inforos.ru57 

Observateur Continental also published an interview of the French activist Pierre Cassen 
with a wrong title and InfoRos as the name of the interviewer on April 10th, 2019. Afterwards, 
the same interview was republished the exact same day with a correct title and Observateur 
Continental as the name of the interviewer instead of InfoRos. Until now, both articles (the 
good one and the incorrect one) are still online on Observateur Continental. 
 
 

 
57https://web.archive.org/web/20190303125935/http://inforos.ru/ru/?module=news&action=view&id=86496  



 

 23 

  
Figure 21 - On the left, screenshot from the interview with the wrong title and InfoRos as interviewer58.  On the right, the same 

interview with the good title and OBSERVATEUR CONTINENTAL as interviewer59. 

Furthermore, we discovered that the original interview was published on March 13th, 2019 
by Olivier Renault on the French controversial alternative website ripostelaique.com, but also 
in Russian, on the same day, by InfoRos. 

  
Figure 22 - On the left, screenshot of the interview published on March 13th, 2019 on ripostelaique.com by Olivier Renault. 60  On the 

right, the same interview posted the same day on inforos.ru. 61 

As you can see with these examples, there are multiple human traces that strength the 
hidden technical links between InfoRos and Observateur Continental. It also seems there is 
a confusion between some articles written by Observateur Continental and original stories 
from InfoRos. We found multiple occurrences where the content from Observateur 

 
58 https://perma.cc/88VA-DQR7 
59 https://perma.cc/8PUJ-KDTN 
60 https://perma.cc/LF3B-3KLN 
61https://web.archive.org/web/20190322234712/http://inforos.ru/ru/?module=news&action=view&id=87406 



 

 24 

Continental is simply a translation of articles published by the Russian media InfoRos, 
without any mention of the original source. So, what exactly is InfoRos?  
 

3) What is InfoRos? 
 
On its English-speaking Facebook page,62 InfoRos claims to be a “website (…) dedicated to 
a wide range of topical issues of political, economic and socio-cultural life in Russia and CIS 
countries”. 
 
However, as explained in previous sections, InfoRos hides its links to Observateur 
Continental, a website that spreads disinformation items in France. This tends to raise a lot 
of questions around the real scope of activities from this Russian press agency. 
 
In this section, we will look into what InfoRos is by going through some of our OSINT findings 
and looking at the possible links between this media outlet and the Russian state, which has 
been exposed in the past by other organisations. 
 
On InfoRos’ servers, we were able to find many local news websites aimed at regional Russian 
audiences. But, at the same time, in a sharp contrast, there were for example some English-
written partisan websites that “denounce the genocide in Ossetia by Georgian army” or 
promote “the role of Russia as a force for peace”. 
 

 
Figure 23 - screenshot from DNSlytics platform showing that the website “genocide-in-ossetia.com63 is hosted on Inforos’s servers. 

 

 
Figure 24 - screenshot from DNSlytics platform showing that the website “russianpeacekeeper.com”64 is hosted on Inforos’ servers 

 

 
62 https://perma.cc/2YCS-8R9P 
63 https://perma.cc/6S4Z-68CH 
64 https://perma.cc/5ZHZ-G2HF 



 

 25 

During our investigation, we were able to consult public contracts attributed to InfoRos.65 
According to this data, InfoRos has benefited multiple times from contracts linked to Russian 
authorities. For example: 

• A contract awarded by the Russian Foreign Affairs ministry to develop and manage a 
website on a theme of interest for the Russian state (e.g. BRICS).66 

• A contract awarded by the think tank InterAffairs (linked to the Russian Foreign Affairs 
Ministry67) to organise an international conference on information and cybersecurity 
in Germany.68 

• A contract awarded by the Moscow government to maintain websites and conduct 
opinion polls.69 

 
We looked further into the physical address associated with InfoRos in the WHOIS 
information for “observateurcontinental.fr” and on Russian business registers (Ulitsa 
Krzhizhanovskogo 13, corpus 2, Moscow, Russia 117218). We noticed the building at this 
address has externals signs pointing to the Russkyi Mir Foundation.70  
 

 
 

 
Figure 25 - Photo of the entrance of the building located at the 13/2 Krzhizhanovskogo, Moscow, which InfoRos has registered as 
its official address71. A Russkiy Mir Foundation sign can also be seen. We did not find any other distinctive signs at this address.   

 

 
65 https://perma.cc/XXV8-4RW5 
66 https://perma.cc/RJ4Q-N52F/https://perma.cc/YX6B-CDK6 
67 https://perma.cc/7CJT-PTKD 
68 https://perma.cc/PH3W-3HU6/https://perma.cc/DAL8-WBTQ/https://perma.cc/7DL5-ZP9R  
69 https://perma.cc/ZDV8-V2N6/ https://perma.cc/382H-HD7Z 
70 https://perma.cc/B3YB-Y34G 
71 https://perma.cc/DEQ8-2F5J/https://perma.cc/FHJ3-ZYE2/ https://perma.cc/7FGE-BSGK 



 

 26 

Founded in 2007 by Vladimir Putin, the Russkiy Mir Foundation is a state-sponsored 
organisation that aims to promote the Russian language and culture all over the world. A 
useful soft power instrument of the Russian state, the foundation has been accused of being 
a part of a more aggressive strategy of influence and information operations, especially 
targeting ethnic Russian minorities in neighbouring countries.72 
 
Moreover, there are reports from other organisations suggesting ties between InfoRos and 
the Russian state in the field of information operations. On December 28th 2018, the 
Washington Post published an article about the expansion of the GRU’s activities (Russia’s 
military intelligence agency) against the West, in particular in the cyberspace. Based on the 
testimony of “Western intelligence officials who spoke on the condition of anonymity”, the 
article namely designated InfoRos and another organisation, the Institute of Russian 
Diaspora73, as “front organisations” for the GRU unit 54777, also known as the 72nd Special 
Service Center. 
 

 
Figure 26 - Screenshot from the article about the GRU’s increasing infops published by the Washington Post on 28th December, 
201874 

 
The intelligence officers who spoke to the US media described the GRU Unit 54777 as “the 
center of the Russian military’s psychological-warfare capability”.  The article mentions an 
alleged appeal launched at the beginning of the Ukrainian crisis by both InfoRos and the 
Institute of the Russian Diaspora, “purportedly on behalf of Russian organisations in Ukraine, 
calling on Putin to intervene in the brewing crisis,” which was an example of “information 
operation”. 
 

 
72 See p.22 in this White Paper from the US DoD https://perma.cc/2WJA-YL2Y / https://globalinterests.org/wp-
content/uploads/2015/05/FINAL-CGI_Russian-World_Marlene-Laruelle.pdfhttps://perma.cc/W3NF-ZBPE/ / 
https://perma.cc/4ENG-WV2Z 
73 See the website russkie.org, also hosted on InfoRos servers https://perma.cc/5CG8-ACD2 
74 https://www.washingtonpost.com/world/europe/how-russias-military-intelligence-agency-became-the-covert-muscle-in-putins-
duels-with-the-west/2018/12/27/2736bbe2-fb2d-11e8-8c9a-860ce2a8148f_story.html 



 

 27 

On November 2019, the FSI Stanford released a report titled “Potemkin Pages & Personas: 
Assessing GRU Online Operations, 2014-2019”.75 A section of the study is dedicated to the 
information operation called “Victory for Peace”. This Russian information operation 
consisted of “supporting and defending pro-Russian and pro-Soviet narratives of the war” in 
the run-up to the 70th anniversary of the Allied victory in World War II. This involved the 
publication of articles on a website (“victoryforpeace.ru”), which was openly managed by 
InfoRos, and included activities around a Facebook Page (“Victory for Peace”). According to 
the Stanford Internet Observatory’s report, Facebook attributed the “Victory for Peace” 
Facebook page to the GRU’s operations when the US company removed it on April 28th 2015.  
 
Our investigation does not give definitive answers to the questions raised around the real 
activities led by InfoRos. Still, by showing how the Russian press agency is secretly tied to 
a website that spreads disinformation and pro-Russian narratives in France, we once again 
shed a light on this Russian actor. InfoRos is evolving in a shady grey zone, where regular 
information activities are mixed with more controversial actions that could be quite possibly 
linked to the Russian state’s information operations.  
 

4) Oneworld.press 
 
During our investigation, we found another website in the same network, which was oriented 
towards propagating information outside Russia: oneworld.press.  
 

 
Figure 27 - Screenshot of the main page of the website onewolrd.press76 

 
75 See Victory for Peace and InfoRos (p 43-51), https://fsi-live.s3.us-west-1.amazonaws.com/s3fs-public/potemkin-pages-
personas-sio-wp.pdf 
76 https://perma.cc/HS86-8J2E 



 

 28 

 
With the noteworthy exception of the WHOIS information, we identified similar technical 
evidences (coding and website repository), linking both One World and Observateur 
Continental to InfoRos. 
 
On Oneworld.press’s media directory, the evidence is even stronger: this directory contains 
an image of the InfoRos logo but also multiple PDF copies of what seems to be the printed 
edition of the Russian local media “Gazeta-star”. As we have previously showed in this report, 
the “Gazeta-star” is publicly connected to InfoRos. 
 

 
Figure 28 - Screenshot of oneworld.press’s repository where you can find copies of the Gazeta-Star newspaper in PDF77 

 
Figure 29 - Screenshots of two copies of the Gazeta-Star newspaper in PDF which are available on oneworld.press’s repository7879 

 
77https://web.archive.org/web/20200430122858/http://oneworld.press/media/gazetastar/ 
78https://web.archive.org/web/20200510112049/http://oneworld.press/media/gazetastar/15_12.04.18.compressed.pdf  
79https://web.archive.org/web/20200510111428/http://oneworld.press/media/gazetastar/14_05.04.18.compressed.pdf 



 

 29 

We also found another extremely specific piece of code “anonseslistblock” on One World’s 
website, which only elsewhere appears on Russian websites openly managed by InfoRos. 
 

 
Figure 30 – On the left, screenshot of the source code of “oneworld.press” mentioning InfoRos. On the right, an extract from 

publicwww showing a list of Russian websites openly managed by InfoRos and oneworld.press containing “anonseslistblock” in their 
source codes. 

 
Presenting itself as a “think-tank”, a “non-profit start-up” and a “media outlet”, One World 
has already been exposed by EUvsDisinfo as a “Moscow-based disinformation outlet”.80 
However, according to our research, we did not find any report covering the link between One 
World and the Russian press agency InfoRos – something which reinforces the questions 
around this “small Russian English-speaking outlet” and InfoRos.  
 

 
Figure 31 - Screenshot of the “About Us” section on the website oneworld.press81 

 
80 https://euvsdisinfo.eu/one-world-one-author-one-chain-of-command/ 
81 https://perma.cc/V5C3-G2D6 



 

 30 

The “About Us” section of One World is fairly similar to what can be read on Observateur 
Continental’s website. The organisation does not display any clear affiliation and presents 
itself as a “non-profit” organisation without “any agenda”.82 As for Observateur Continental, 
One World also welcomes articles from external contributors. These similarities might 
suggest a pattern in terms of the strategies deployed both by One World and Observateur 
Continental to amplify content from local actors. 
 

 
Figure 32 - Screenshot from part of the list of partners displayed on oneworld.press83 

As mentioned by the report from EUvsDisinfo,84 the One World site contains a wide list of 
“partner blogs” that significantly amplify the content produced by the small media outlet.85   
Interestingly, as we will see in the amplification part of this report, at least two of One 
World’s partners (Global Research and Réseau International) also reproduce content from 
Observateur Continental on an extremely regular basis. They widely contribute to the 
amplification of the French website’s stories, which does not appear for now to be followed 
by a very large French-speaking audience. Therefore, as for One World, the outreach of 
Observateur Continental strongly depends on external actors and at least some of them are 
common amplification channels for both websites.  
 
Similarly to what we will later see with Observateur Continental, One World also uses 
Facebook advertisements to reach a wider audience. 
 

 
82 ObservateurContinental.fr describes itself as “an independent non-profit organisation” 
83 https://perma.cc/5RQ9-WGEG 
84 https://euvsdisinfo.eu/one-world-one-author-one-chain-of-command/ 
85 The EUvsDisinfo report shows for example how “An article of the 12 November 2019 on One World is reproduced at Canadian 
Global Research the same day, US registered, French language Réseau International on the 13th” 



 

 31 

 
Figure 33 - Screenshot of a Facebook adds from One World targeting India 

Finally, Andrew Korybko, who was identified as the main contributor of One World by 
EUvsDisinfo’s report, also wrote at least 54 articles for the English version of InfoRos.ru. 
 

 
Figure 34 - Screenshot of the Google search which shows that Andrew Korybko signed at least 54 articles for InfoRos.ru86 

 

 

 
86 https://perma.cc/XJ6L-ZTBM 



 

 32 

IV. Authors of Observateur Continental 
From our analysis of the articles from Observateur Continental, we identified two regular 
contributors: Olivier Renault (60 articles87) and Mikhail Gamandyi-Egorov (54 articles88).  
 
A deeper look into their activities showed us that these two men have clear links to Russian-
state media (e.g. both were regular contributors for Sputnik) and have witnessed their 
publications shared by a global network of alternative media outlets for years. While Olivier 
Renault is clearly identifiable as an “independent French journalist based in Russia”, the 
profile of Mikhail Gamandyi-Egorov is more complex. He occupied multiple functions 
(journalist, analyst, businessman…) and presents himself as “a promoter of Russia-Africa 
relations”. 
 

1) Olivier Renault  
 
On his LinkedIn page, Olivier Renault presents himself as a “freelance journalist” based in 
Russia. 
 

 
Figure 35 - Screenshot of Olivier Renault’s LinkedIn account 

 
According to his personal website, he wrote articles on a regular basis for Russian state 
media outlets in French and German until 2015 (La Voix de la Russie, Stimme Russlands).89  
Then, he also worked regularly for the pro-Russian media Novorossia Today, which is based 
in Donetsk (Ukraine).  
 

 
87 https://perma.cc/4SPT-8YUN 
88 https://perma.cc/5UHX-37UP 
89 https://perma.cc/6PWL-Q8VE 



 

 33 

 
Figure 36 - Screenshot of Olivier Renault’s author page on NRT2490 

 
Olivier Renault also claims to have worked in the past for the controversial German media 
Junge Freiheit,91 the French media Rue89, and gave interviews for the Iranian state media 
Press TV92. During our investigation, we noticed he is also a contributor for the controversial 
alternative media Riposte Laïque,93 something which could explain why InfoRos/Observateur 
Continental interviewed the founder of this movement in 2019. His author pages on 
reseauinternational.net94 and mondialisation.ca95 reveal that he has published 82 of his 
articles on the French conspiracy website and 21 of his articles on the Canadian one, 
respectively. 
 
A Google search shows that he wrote at least 4 articles for the Russian website of InfoRos 
from February to May 201996 – at the time when Observateur Continental was launched.  
 

 
90 https://perma.cc/XP4T-DP57 
91 https://perma.cc/WJ4V-BU9H 
92 https://perma.cc/Y3HL-VVDL 
93 https://perma.cc/DG3S-CM2U 
94 https://perma.cc/B492-SQUG 
95 https://perma.cc/QZR8-HPZN 
96 https://perma.cc/8NBH-85VJ 



 

 34 

 
Figure 37 - Screenshot from a Google query showing that “Olivier Renault” (in Russian) is mentioned 4 times on Inforos.ru.97 We 

manually confirmed that the 4 results were linked to articles he wrote for InfoRos. 

On his former professional Facebook page, his profile picture seems to match the design of 
a Russian professional press card,98 openly showing some of his links to Russia. However, 
despite this transparency, we could not find any mention of his affiliation to Observateur 
Continental or his connection with InfoRos.  
 

2) Mikhail Gamandyi-Egorov 
 
The other main contributor of Observateur Continental is Mikhail Gamandiy-Egorov. Former 
student at the Sorbonne University in Paris, he worked mostly as an interpreter and 
communication officer for political or private entities during the first part of his career in 
Moscow. Then, he occupied the position of columnist and analyst for La Voix de la Russie, 
which became later Sputnik France, from September 2012 to December 2018.99  
 

 
97 https://perma.cc/XP4T-DP57 
98 https://perma.cc/H3KB-RG9E 
99 https://perma.cc/9RSL-45LT 



 

 35 

 
Figure 38 - Screenshot from Mikhail Gamandiy-Egorov’s author page which is still available on Sputnik France’s website 

In parallel, he undertook a short mission for the Skolkovo Foundation (from December 2013 
to March 2014) and founded BRICS Dream,100 an organisation focused on solidifying the 
relations between BRICS countries, which was active from November 2014 to August 2017.  
According to his LinkedIn profile and his personal blog, he is now a “Journalist for Observateur 
Continental” and Director of the Afro-Wave Agency, a PR agency based in Rabat, Morocco. He 
has also been presented as “Analyst-columnist for the agency Observateur-Continental” by 
some Iranian State media, for which he has been a regular interviewee.101 
 

 
Figure 39 - Screenshot from a PressTV article presenting Mikhail Gamandiy-Egorov as “Analyst-columnist for Observateur” 

 
100 https://perma.cc/SF39-7SVH 
101 https://perma.cc/Y3F9-TV7Z/ https://perma.cc/ZD98-96GU/ https://perma.cc/G47E-D6L4/ https://perma.cc/3N5U-NGR6/ 
https://perma.cc/4536-R9L6 



 

 36 

Going further in our investigation on Mikhail Gamandiy-Egorov, we discovered that he has also 
been regularly quoted or published by several other alternative and thematic websites 
(Mondialisation.ca,102 Palestine-solidarité.org,103 revuemethode.org,104 and 
lesmoutonsenrages.fr105). 

V. Sources and Amplification: Clusters 
 

1) Social media accounts and ads 
 
Observateur Continental manages a Facebook Page currently followed by more than 11k 
users, which was created in July 2019.  

 
Figure 4033 - Screenshot from Observateur Continental’s Facebook Page106 

During our investigation, we found that Observateur Continental had been buying 
advertisements on Facebook to promote its page.107 
 

 
102 https://perma.cc/LAC7-VNZW 
103 https://perma.cc/6SYE-T9CT 
104 https://perma.cc/FM8G-UHHC 
105 https://perma.cc/PB4N-UET6 
106 https://archive.vn/8lG4b 
107 This data is available from the Facebook Ads Library 
https://www.facebook.com/ads/library/?active_status=all&ad_type=all&country=ALL&impression_search_field=has_impression
s_lifetime&view_all_page_id=1366236293764476&sort_data[direction]=desc&sort_data[mode]=relevancy_monthly_grouped 



 

 37 

 
Figure 41 – Sample of one advertisement from Observateur Continental’s Facebook Page launched on May 7, 2020 

 
A few days later, we could not find any trace of this original advertisement in the Facebook 
Ads Library, as it only displays active advertisements. However, the Facebook Ads Library did 
contain a similar advertisement launched on May 16, 2020. 

 
Figure 42 - Similar advertisement, with a different ID number, launched on May 16th, 2020108 

 
108 https://perma.cc/G9PL-VR7F?type=image 



 

 38 

Facebook did not classify advertisements from Observateur Continental as relevant to social 
issues, elections or politics,109 which would have meant that inactive advertisements from 
Observateur Continental would also be displayed for public consultation. It was also not 
possible to consult the target options of this advertisement nor the amount spent. This 
example clearly shows the limits of Facebook Ads Library, as there is no possibility to consult 
all past/inactive advertisements from Observateur Continental, and there is a clear lack of 
data to understand to what extent advertisements helped the Facebook Page build its 
audience. 
 

 
Figure 43- Screenshot from Facebook Ads Library misleading the user about only one advertisement being run in the last 90days, as 

we’ve shown they were also inactive ads. 

 
Observateur Continental’s Twitter account has an even more limited audience with only 76 
followers (the account was created in November 2019). All the tweets follow the same 
pattern (title of the article + link to the article + hashtags). 
 

 
109 https://www.facebook.com/ads/library/ 



 

 39 

 
Figure 44  - Screenshot from the TruthNest analysis of Observateur Continental Twitter account 

During our investigation we were not able to find any Observateur Continental 
advertisements on Twitter.110  

 
Figure 45 - Screenshot of Twitter Ad archive for Observateur Continental 

 

 
110 https://perma.cc/5JGN-DWRN?type=image 



 

 40 

The Twitter Ads Transparency Center only displays ads active in the past 7 days. We were 
also not able to conclude if Observateur Continental had bought advertisements on Twitter 
in the past. 
 
In a similar way to what EUvsDisinfo observed about One World,111 (the other foreign 
alternative media that we linked to InfoRos with this investigation), Observateur Continental 
also seems to have a relatively small audience. Still, there seems to be an ongoing effort to 
grow an audience on Facebook through its advertisement system.  
 
However, focusing too much on the number of likes/followers doesn’t fully capture the 
essence of media outlets like One World and Observateur Continental. Even though they are 
trying to grow an audience with ads, this does not seem to be their primary goal. Rather, they 
aim to develop a wide network of “proxies” (alternative media and conspiracy websites) to 
relay their narratives without attracting too much attention. These partner websites, which 
are much more well-established in the targeted information ecosystem, are more efficient in 
the distribution of polarizing narratives and disinformation. 
 

2) Amplification of one successful story from Observateur Continental 
 
To better comprehend how the content of Observateur Continental is amplified, we decided 
to investigate how the article that linked NATO military exercises to the outbreak of COVID-
19 in Europe was shared online.  
 

 
Figure 46  - Screenshot of the article titled “COVID-19: The NATO DEFENDER-Europe 20 military exercises threaten Europe” from 

observateurcontinental.fr112 

 
111 https://euvsdisinfo.eu/one-world-one-author-one-chain-of-command/ 
112  https://perma.cc/C2BY-LKKQ 



 

 41 

The initial post of the article by Observateur Continental’s Facebook page, which is their main 
social media account, generated only 109 interactions (65 likes, 39 shares, 5 comments). 
 

 
Figure 47 - Screenshot of the main Observateur Continental’s Facebook page publishing the article about COVID-19 and NATO113 

But soon, we started to observe the reproduction of the article by multiple alternative 
websites. During the course of five days, this content was copy-pasted/republished on the 
following websites: 

• On March 6th, it was republished on the website Les Moutons Enragés114 (131 
interactions on Facebook). 

• On March 7th, it was republished on the website Réseau International115 (537 
interactions on Facebook). 

• On March 8th, it was republished on the French website Comite Valmy116 (no data 
available for Facebook). 

• On March 9th, the story was copy pasted on Patrice Bravo’s Agoravox blog117, a blog 
which exclusively reproduces articles from Observateur Continental (1248 
interactions on Facebook) and was also republished on the conspiracy website 
Wikistrike118 (1175 interactions on Facebook). 

• On March 10th, it was republished on the website lecolonel.net119 (8 interactions on 
Facebook). 

 

 
113  https://perma.cc/C2BY-LKKQ 
114 https://perma.cc/6D32-5G86 
115 https://perma.cc/NC74-SDN7 
116 https://perma.cc/56Z4-KY57 
117 https://perma.cc/TP7R-24MH 
118 https://perma.cc/FK66-TF9L 
119 https://perma.cc/5NWF-C6NW 



 

 42 

The first wave of amplification lasts until March 10th – mostly fed by alternative French 
websites and Facebook groups promoting conspiracy theories and “reinformation”.120  
If we look only at Facebook, it is already possible to identify that some copy-pasted articles 
generated ten times more interactions than the initial post from Observateur Continental’s 
Facebook page (Wikistrike’s article and Agoravox’s article). Even though the figures for this 
story are modest, this illustrates well the amplification scheme around this small French-
speaking website. 
 
Using CrowdTangle, we identified a second wave of amplification between the 13-17 March 
for Agoravox, Les Moutons Enrages, Wikistrike, and Observateur Continental’s URLs. Despite 
a limited amplification on Twitter and Facebook, we none the less observed a continuous 
sharing of the article in France, but also abroad: 

• Czech Republic: The article on Agoravox was translated by the controversial platform 
Prvni ́ Zpra ́vy121 and widely shared on Czech and Slovak political Facebook pages and 
groups; 

• Slovakia: The story from Agoravox/ Prvni ́ Zpra ́vy was reproduced by the Slovakian 
alternative media InfoVojna122 and then spread in multiple Slovakian Facebook groups 
(including at least one clear anti-NATO/pro-Russian group123); 

• France: we saw some versions of this article shared in some popular Yellow Vest 
Movement groups and a public pro-Russia Facebook group124, without being reshared 
a lot125; 

• Italy: The original article from Observateur Continental was shared in a Beppe Grillo 
supporters Facebook group126 and in other Facebook groups. 

 
We do not consider this list exhaustive nor do we exclude the possibility that this story has 
been translated and pushed in other countries. 

 
120 See here for more explanation about the far-right French concept of “reinformation”: 
https://www.hopenothate.org.uk/research/french-election-special/mainstream-far-right/ 
121 https://perma.cc/GM4C-EHSH/ https://perma.cc/M5YB-WX73 
122 https://perma.cc/95PE-6UDG/ https://perma.cc/8D7P-V3LZ 
123 https://perma.cc/SL38-8G39 
124 https://perma.cc/S7GM-Q65R 
125 https://perma.cc/25FW-V5K2/ https://perma.cc/RUJ5-PSXP/ https://perma.cc/4H7G-XLL6 
126 https://perma.cc/8A4D-9CKX 



 

 43 

 
Figure 48 - NATO story amplified in a Beppe Grillo group 

 

 
Figure 49 - Public Facebook amplification of the French Reseau International version (Source: Crowdtangle) 



 

 44 

 
Figure 50 - Public Facebook amplification of the Agoravox (French) story (Source: Crowdtangle) 

 

 
Figure 51 - Czech version of the NATO Defender Europe story quoting Agoravox as a source 

 



 

 45 

 
Figure 52 - Public Facebook amplification of the Prvni Zpravi story (Source: Crowdtangle) 

 
 

 
Figure 5334 - Slovak version of the NATO Defender Europe story quoting Agoravox as a source 



 

 46 

 
Figure 54 - Public Facebook amplification of the InfoVojna story (Source: Crowdtangle) 

 
Through Agoravox RSS feed, we were also able to find many occurrences of the story 
republished on local French blogs. 
 
 
 

3) Agoravox & the French alternative news media ecosystem 
 

a) Agoravox 
 
During our investigation, we identified an author page on Agoravox,127 which is managed by 
an individual who presents himself as Patrice Bravo. This page exclusively republished 
articles from Observateur Continental (162 articles since October 2019). 
 

 
127 Agoravox.fr is a French participatory platform which was built to host contributions from non-professional writers and volunteers 
(https://perma.cc/57V9-JDF7) 



 

 47 

 
Figure 55 - Screenshot of the AgoraVox’s author page named Patrice Bravo which links ObservateurContinental.fr as its website128 

Thanks to a Google image reverse search, we identified that the photo used to represent 
“Patrice Bravo” is in fact a picture of the model Vinnie Woolston.129 It is not possible to know 
who manages this page. 

 
Figure 56 - Screenshot which shows that the 6 most successful articles from Observateur Continental republished by “Patrice 

Bravo” received between 14k and 4.5k visits130 

 
128  https://perma.cc/N5AW-KJQQ 
129 https://perma.cc/6QBU-7ANT 
130 https://perma.cc/5TQW-KXVA 



 

 48 

The six most viewed articles from Observateur Continental on the Agoravox platform received 
between 14k and 4.5k visits. This is a way for Observateur Continental to build an 
amplification channel that can be used regularly without exposing the website too much. 
 

b) Les Moutons Enragés 
 
During our investigation, we noticed that articles from Observateur Continental were 
regularly shared by the conspiracy website LesMoutonsEnrages.fr.131 We identified that 41 
articles were reproduced. 
 

 
Figure 5735 - Screenshot of a Google search suggesting that there are at least 41 articles on LesMoutonsEnrages.fr which were 

copied from Observateur Continental132 

Questioned by one of its readers about why LesMoutonsEnrages.fr regularly shares content 
from Observateur Continental, in the comments section, Volti133 answered that they are 
doing it “upon request of the Observateur Continental blog”.  
 

 
131 https://www.newsguardtech.com/wp-content/uploads/2020/03/LesMoutonsEnrages.fr_ENG.pdf 
132 https://perma.cc/D3Q3-UCE8 
133 The identified anonymous founder of Les Moutons Enragés 



 

 49 

 
Figure 58 - Screenshot of the comment from the founder of LesMoutonsEnragés.fr known as Volti, explaining why he regularly shares 

regularly content from Observateur Continental134 

 
The Les Moutons Enragés’ Facebook Page is followed by more than 47k people. This shows 
how such partnership can offer a greater visibility to content initially produced by Observateur 
Continental or even by InfoRos on social media. 
 

 
Figure 59  - Screenshot from LesMoutonsEnragés.fr Facebook Page135 

 
134 https://perma.cc/6WCS-HB4L 
135 https://archive.is/BpJzY 



 

 50 

c) Adoxa 
 
Going further, we also identified that Observateur Continental had another partnership with 
the French reinformation website Adoxa.info (now closed).136 Looking at the author page of 
Observateur Continental on Adoxa’s website, we identified 19 articles branded as “proposed 
in partnership with Observateur Continental”,137 which had been copy-pasted from the 
website tied to Russia. 
 

 

Figure 60 - Screenshot of the mention added to articles on Adoxa.info which are reproduced from Observateur Continental138 

Adoxa.info was mainly active on Twitter (only 680 people followed Adoxa.info’s main 
Facebook page after their previous page was suspended in July 2019139). The main Twitter 
account for Adoxa had 11.1k followers,140 and the founder of this alternative media has more 
than 29.9k followers. During our investigation, Adoxa.info decided to stop its activities. 
 

 
136 https://perma.cc/3PYX-CCLB 
137 https://perma.cc/PCT4-CEMV 
138 https://perma.cc/9L7W-DNKB 
139 https://perma.cc/9JSW-UN58 
140 https://perma.cc/4VBT-87NJ 



 

 51 

 
Figure 6136 - Screenshots of Adoxa.info Twitter accounts 

  
It is extremely important to highlight that there is not enough evidence to determine whether 
all the actors mentioned in this section (Adoxa.info and Les Moutons Enragés) are aware of 
the real scheme behind Observateur Continental that involves InfoRos. The nature of the 
partnership concluded is also not transparent. Still, these sites are regularly used, willingly 
or unwillingly, as an amplifier of the polarizing content and disinformation produced by a 
French website that has deep ties to a controversial Russian press agency. 
 

4) The amplification through the media linked to the One World network 
 
Following our investigation into some of the French local actors that republish content from 
Observateur Continental, we decided to have a look to the French-speaking partners of One 
World141 to see whether they were also a vector of amplification for Observateur 
Continental’s articles. 
  

a) Mondialisation.ca 
 
On Mondialisation.ca,142 we identified 50 occurrences of Observateur Continental’s articles, 
distributed between 3 different authors pages (Observateur Continental, Olivier Renault, and 
Mikhael Gamandiy-Egorov).  

 
141 https://euvsdisinfo.eu/one-world-one-author-one-chain-of-command/ 
142 Mondialisation.ca is the French-speaking version of  the conspiracy website GlobalResearch.ca which is presented as “a partner 
blog” on oneworld.press. 



 

 52 

 
Figure 62 - Screenshot of Mikhail Gamandiy-Egorov‘s author page on Mondialisation.ca which contains 8 articles he wrote for 

Observateur Continental143 

 
Figure 6337 - Screenshot of Olivier Renault‘s author page on Mondialisation.ca which contains 20 articles he wrote for Observateur 

Continental144 

 
143 https://perma.cc/EV2X-2TME 
144 https://perma.cc/5ZG9-ZXRA 



 

 53 

 

 
Figure 64 - Screenshot of Observateur Continental‘s author page on Mondialisation.ca which contains 22 articles he wrote for 

Observateur Continental145 

Multiple articles were republished on Mondialisation.ca the same day or a day after their 
publication on Observateur Continental. 
 

  

   

 
145 https://perma.cc/5ZG9-ZXRA 



 

 54 

 
 

 
 

Figure 65- On the left, screenshots of some articles previews from Observateur Continental146 . On the right, screenshots of the 
same articles reproduced the same day or one after on Mondialisation147. 

 
Even though republishing patterns do not allow us to draw definitive conclusions about the 
links between Mondialisation.ca and Observateurcontinental.fr, they still suggest a clear 
proximity. The Canadian website acts as an amplifier for the French website. 
Mondialisation.ca has a Twitter account (around 4.5k followers) and a Facebook Page (24.2k 
likes) to propagate its content.  
 
 

 
Figure 66 - Screenshots of Mondialisation.ca’s Twitter account148  and Facebook page149 

 
146https://perma.cc/FNT7-D4JW/ https://perma.cc/6NNR-5JCU/ https://perma.cc/38ZJ-S2GC/https://perma.cc/7X5P-LUJP 
147 https://perma.cc/9RT3-QBMQ/ https://perma.cc/J6GE-2G7U/https://perma.cc/C3ZP-QFJJ/ https://perma.cc/94MV-K82K 
148https://perma.cc/DRS7-Q2K3  
149 https://archive.is/LixrG 



 

 55 

b) Reseauinternational.net 
 
Also mentioned as a partner by One World,150 Réseau International is known to be a website 
that regularly spreads disinformation and conspiracy theories.151 Active since 2013, the 
alternative media has managed to build quite a significant audience: 

- Facebook Page: 156k followers;152 
- Twitter account: 14.1k followers;153 
- YouTube channel: 2.28k subscribers.154 

 

 
Figure 67 - Screenshot of ReseauInternational.net Facebook Page 

Olivier Renault is one of the 37 individuals listed as contributors for the website. He has 
published 82 articles on reseauinternational.net since 2013.155 We were able to determine 
that 44 of them were openly copy-pasted from Observateur Continental. The other articles 
were previously written by Olivier Renault for the pro-Russian media Novorossia based in 
Donetsk (Ukraine), suggesting the cooperation started before Observateur Continental’s 
launch. 
 

 
150 https://perma.cc/6EWC-LKLC 
151https://perma.cc/6EWC-LKLC 
152 https://archive.vn/VFCCq 
153 https://perma.cc/N6UV-9ZKH 
154 https://perma.cc/V2LH-LU25 
155 https://perma.cc/8KHV-NG6B 

 



 

 56 

 
Figure 68 - Screenshot of Olivier Renault’s author page on ReseauInternational.net 

Going further, conducting a Google search revealed that there were in fact 149 articles from 
Observateur Continental that have been reproduced by reseauinternational.net so far. 
 

 
Figure 6938 - Screenshot of the Google query which shows that 149 articles from ReseauInternational.net provided the site 

Observateur Continental as source156 

The regular republication of articles from Observateur Continental by Reseau International 
offers the newcomer in the French disinformation ecosystem access to a far wider audience 
than its initial 11k followers on Facebook.  

 
 
 
 

 
156 https://perma.cc/PF6N-7SJS 



 

 57 

c) Other partners of the One World 
 
A rapid investigation into the other partners of One World allowed us to spot a small detail. 
The two Brazilian alternative media Dossier Sul and Radioweb Rebelde mentioned 
Observateur Continental as a partner despite not having any clear links to the small French 
website. 
 

 
Figure 70 - Screenshot of the dossiersul.com.br main page listing Observateur Continental as partner157 

 

 
Figure 71 39 - Screenshot of the radiowebrebelde.com.br main page listing Observateur Continental as partner158 

 
 

 
157 https://perma.cc/AL6W-L9CA 
158 https://perma.cc/BRQ8-F97Z 



 

 58 

VI. Conclusion 
 
What we think is interesting here is that the strategy we observed resembles the one 
described by Stanford Internet Observatory’s report on GRU information operations. They 
conclude that this is a way for GRU to “achieve influence by feeding its narratives into the 
wider mass-media ecosystem with the help of think tanks, affiliated websites [etc]”. The 
Stanford Internet Observatory also adds: “It [GRU] either did not view maximizing social 
audience engagement as a priority or did not have the wherewithal to do so. To the contrary, 
it appears to have designed its operation to achieve influence in other ways.”159  
 
We are confident our findings shed a new light on new strategies deployed by some actors 
to spread disinformation and polarizing narratives across the world. These actors keep on 
innovating and trying to remain undetectable, with a focus on the spread of narratives instead 
of the development of large social media accounts. Using a network of proxy websites and 
partnerships with well-established conspiracy portals, they are successful in making sure 
that the content circulates far and wide, making it even harder to go back to the original 
source (in this case, InfoRos).  
 
It is crucial that tackling disinformation adapts to these innovations. These actors know too 
well that institutions are looking for “data” and “KPIs”, the bigger the better. During the 
course of our investigation, we were also questioned by partners about the rather low (at 
first sight) scope of the websites we were looking at. As we showed in this report, the reach 
of these websites goes far beyond what their Facebook or Twitter account shows. We deeply 
believe this should be remembered when reporting on disinformation or when asking 
platforms for data transparency: “more” is not always the best. 
 

 
159 https://cyber.fsi.stanford.edu/io/news/potemkin-pages-personas-blog 


