
	

	
EU	Disinfo	Lab	–		info@disinfo.eu	–		www.disinfo.eu	

INFLUENCING	
POLICYMAKERS	WITH	
FAKE	MEDIA	OUTLETS	

	
	

	 	
An	investigation	
into	a	pro-Indian	
influence	network	
	

December	2019	

Final	report	
	



	

	 2	

	
	

Table	of	Contents	
Executive	Summary	................................................................................	3 

EP	Today:	Disinformation	at	the	heart	of	the	EU	.........................	5 
A	strategy	to	hide	Indian	ownership	...........................................................................	5 
Pro-Indian	content	produced	by	policy	makers	.............................................................	6 
Online	traces	leading	back	to	India	......................................................................................	8 

A	Brussels-based	lobby	network	behind	the	MEP	visit	to	Kashmir	............	11 
How	to	lobby	MEPs	and	the	controversial	2018	trip	to	the	Maldives	...............	12 
The	2019	trip	to	Kashmir	......................................................................................................	15 
The	links	between	WESTT	and	EP	Today	......................................................................	16 

Fake	media	outlets	and	think	tanks	lobbying	the	UN	..............	20 
Times	of	Geneva	.................................................................................................................	20 
Demonstrations	in	Geneva	about	Minorities	in	Pakistan	................................	23 

A	Worldwide	network	of	artificial	media	coverage	.................	31 
4	News	Agency	...................................................................................................................	33 
A	network	of	zombie	and	fake	media	outlets	.......................................................	36 

Call	to	Action	:	.......................................................................................	41 
	

	
Abbreviations	

EESC:	European	Economic	and	Social	Committee	
EOPM:	European	Organization	for	Pakistani	Minorities	
ICIRC:	International	Council	For	Inter-Religious	Cooperation	
IINS:	International	Institute	for	Non-Aligned	Studies	
IFFRAS:	International	Forum	for	Rights	and	Security	
SADF:	South	Asia	Democratic	Forum	
WESTT:	Women's	Economic	and	Social	Think	Tank		 	



	

	 3	

Executive	Summary	
	
In	early	October,	 the	European	External	Action	Service’s	East	StratCom	(the	EU	
Disinformation	Task	Force)	revealed	that	–	eptoday.com	–	the	website	of	a	self-
proclaimed	 magazine	 for	 the	 European	 Parliament	 in	 Brussels	 –	 had	 been	 re-
publishing	 a	 large	 amount	 of	 news	 directly	 from	 Russia	 Today	 and	 Voice	 of	
America1.	Among	this	syndicated	content,	we	unexpectedly	found	a	large	number	
of	 articles	 and	 op-eds	 related	 to	minorities	 in	 Pakistan	 as	 well	 as	 other	 India-
related	matters.	
	
EU	 DisinfoLab	 quickly	 discovered	 that	 EP	 Today	 is	 managed	 by	 Indian	
stakeholders,	with	 ties	 to	 a	 large	network	of	 think	 tanks,	NGOs,	 and	 companies	
from	 the	 Srivastava	Group.	We	also	 found	 that	 the	 IP	 address	of	 the	 Srivastava	
Group	 is	 also	 home	 to	 the	 obscure	 online	 media	 “New	 Delhi	 Times”	 and	 the	
International	Institute	for	Non-Aligned	Studies	(IINS),	which	are	all	based	at	the	
same	address	in	New	Delhi,	India.	
	
A	few	weeks	later,	27	Members	of	the	European	Parliament	were	invited	by	IINS	
to	visit	Kashmir	and	to	meet	with	Prime	Minister	Modi.	This	was	covered	by	the	
press,	and	journalists	began	to	link	our	discovery	to	the	funders	and	organisers	of	
this	“controversial	visit”,	the	International	Institute	for	Non-Aligned	Studies	(IINS),	
and	the	direct	entourage	of	EP	Today.	
	
Using	 OSINT	 (Open-Source	 Intelligence)	 techniques,	 we	 continued	 our	
investigation	into	this	network,	and	this	led	us	to	Geneva,	where	the	United	Nations	
has	 its	 headquarters.	 There,	 we	 discovered	 timesofgeneva.com	 –	 an	 online	
“newspaper”	that	is	“approaching	35	years	in	business”.	Strangely	enough,	Times	
of	Geneva	publishes	the	same	type	of	content	as	EP	Today	and	produces	videos	
covering	 events	 and	 demonstrations	 criticising	 Pakistan’s	 role	 in	 the	 Kashmir	
conflict.	
	
We	found	hard	evidence	that	both	EP	Today	and	Times	of	Geneva	have	extremely	
strong	 ties	 with	 a	 network	 of	 NGOs	 and	 think	 tanks,	 such	 as	 the	 European	
Organization	 for	 Pakistani	 Minorities	 (EOPM),	 and	 Pakistani	 Women’s	 Human	
Rights	Organization.	Specifically,	the	websites	of	these	NGOs	and	think	tanks	are	
hosted	on	the	same	servers	and/or	staff	have	worked	 for	one	of	 these	previous	
organisations	while	publishing	articles	for	EP	Today.	We	also	proved	that	the	two	
influence	 networks	 (Brussels	 and	 Geneva)	 were	 interconnected	 by	 discovering	
links	between	website	registration	addresses,	email	addresses,	and	domain	names.	
	
In	view	of	this,	both	networks	serve	lobbying	interests,	with	Brussels	towards	the	
European	 Union,	 and	 Geneva	 towards	 the	 United	 Nations	 –	 all	 achieved	 while	

	
1	https://euvsdisinfo.eu/how-to-get-the-european-parliament-to-read-russia-today/	



	

	 4	

providing	extended	visibility	to	former	MEPs	and	MPs.	These	organisations	have	
been	active	for	several	years	(at	least	since	2010	for	EP	Today).	
	
Digging	 further	 into	 servers,	 IP	 Addresses,	 and	 Twitter	 accounts	 led	 us	 to	
4newsagency.com,	which	presents	 itself	as	a	“synergy	between	4	news	agencies	
from	Switzerland,	Belgium,	Thailand,	and	Abu	Dhabi	(UAE)”,	with	“teams	located	
in	100	countries”.	Once	more,	we	observed	the	same	modus	operandi	as	EP	Today	
and	Times	of	Geneva:	
	

- Content	syndication	(republishing	content	already	available);	
- Contact	address	located	in	a	co-working	space/office;	
- Extensive	coverage	of	Indian-related	matters.	

	
Tipped	off	by	4newsagency.com	itself	and	the	presence	of	Canadian	and	American	
(now	 offline)	 NGOs	 and	 think-tanks	 on	 the	 same	 servers	 as	 EP	 Today	 and	
Srivastava	Group,	we	discovered	an	additional	network	of	over	265	resurrected	
media	in	more	than	65	countries,	following	a	similar	modus	operandi.	
	
Here	are	some	findings	from	these	websites:	
	

- Most	of	them	are	named	after	an	extinct	local	newspaper	or	spoof	real	media	
outlets;	

- They	 republish	 content	 from	 several	 news	 agencies	 (KCNA,	 Voice	 of	
America,	Interfax);	

- Coverage	of	the	same	Indian-related	demonstrations	and	events;	
- Republication	of	anti-Pakistan	content	from	the	described	Indian	network	

(including	EP	Today,	4NewsAgency,	Times	Of	Geneva,	New	Delhi	Times);	
- Most	websites	have	a	Twitter	account	as	well.	

	
One	may	wonder:	why	have	they	created	these	fake	media	outlets?	From	analysing	
the	content	and	how	it	is	shared,	we	found	several	arguments	to	do	so:	
	

- Influence	 international	 institutions	 and	 elected	 representatives	 with	
coverage	of	specific	events	and	demonstrations;	

- Provide	NGOs	with	useful	press	material	to	reinforce	their	credibility	and	
thus	be	impactful;	

- Add	several	layers	of	media	outlets	that	quote	and	republish	one	another,	
making	 it	 harder	 for	 the	 reader	 to	 trace	 the	 manipulation,	 and	 in	 turn	
(sometimes)	offer	a	“mirage”	of	international	support;	

- Influence	 public	 perceptions	 on	 Pakistan	 by	multiplying	 iterations	 of	 the	
same	content	available	on	search	engines.	 	



	

	 5	

EP	Today:	Disinformation	at	the	heart	of	the	EU	
	
A	strategy	to	hide	Indian	ownership	
In	 October	 2019,	 EU	 vs	 Disinfo	 discovered	 EP	 Today	 –	 a	website	 appearing	 as	
though	 it	was	 an	 information	 service	 from	 the	 European	Parliament.	 The	 story	
immediately	grabbed	the	attention	of	the	EU	bubble	in	Brussels.	A	fake	European	
website	that	shares	Russia	Today	content;	this	is	exactly	the	kind	of	story	interests	
Brussels.	
	
EP	Today	used	the	process	of	content	syndication	to	increase	the	web	visibility	of	
EP	Today	and	their	Facebook	page.	As	the	image	shows,	much	of	this	content	was	
from	BOTH	Russia	Today	and	Voice	of	America.		

	
Figure	1	-	Screenshot	from	EUvsDisinfo’s	investigation2	

	
	

	
2	https://euvsdisinfo.eu/how-to-get-the-european-parliament-to-read-russia-today/	



	

	 6	

Before	using	Russia	Today,	EP	Today	syndicated	much	of	their	content	from	Voice	
of	America,	and	EUvsDisinfo	did	draw	attention	to	the	fact	that…	
	

“Both,	Voice	of	America	and	Russia	Today,	have	very	permissive	 terms	of	
use,	explicitly	allowing	the	reuse	of	their	content	on	other	websites.	While	
bbc.com	 for	 example,	 with	 a	 global	 rank	 of	 81,	requires	 a	 case-by-case	
permission	to	 embed	 their	 content,	 Voice	 of	 America’s	 content	 is	in	 the	
public	domain,	 allowing	 reuse	 –	however,	with	 exceptions	 to	 content	not	
produced	by	them.	RT.com	even	goes	as	far	as	to	“encourage	free	re-use	of	
its	materials	for	non-commercial	purposes”,	under	the	condition	to	link	to	
the	original	page.	VOA	only	requires	subscribing	sites	to	credit	them.”	

	
In	essence,	 this	 illustrates	how	easy	 it	 is	 for	websites	 to	syndicate	content	 from	
news	sites,	regardless	of	the	type	of	narratives	pushed.	
	
Interestingly,	EP	Today	content	has,	 for	 instance,	been	shared	 in	 the	past	by	Dr	
Pramila	Srivastava	–	head	of	the	Srivastava	Group	and	publisher	of	the	New	Delhi	
Times	newspaper.	

	
Figure	2	-	Screenshot	of	Dr	Pramila	Srivastava’s	Twitter	account	retweeting	an	EP	Today	tweet	of	a	report	written	by	

MEPs	about	the	ill	treatment	of	minorities	in	Pakistan	

	
Pro-Indian	content	produced	by	policy	makers	

	
To	understand	what	was	lying	beneath	this	news	content,	we	performed	a	content	
analysis	of	the	op-ed	articles	and	all	of	EP	Today’s	original	content.	In	doing	so,	we	
found	that	much	of	EP	Today’s	original	content	related	to	topical	issues	in	India	
and	promoted	India’s	interests.	We	also	noticed	the	reoccurrence	of	some	names	



	

	 7	

who	had	authored	articles	related	to	the	Modi	government’s	interests,	long-term	
Indian	geopolitical	interests	and/or	were	critical	towards	Pakistan.		

	

	
Figure	3	-	EP	Today	op-ed	promoting	Indian	PM	Narendra	Modi	written	by	Henri	Malosse	

	

For	instance,	we	found	the	following	op-eds:	
- “The	common	interests	between	the	EU	and	Narendra	Modi”	(see	figure	3)	

(by	Henri	Malosse)	
- “Employers	 Group	 European	 Economic	 and	 Social	 Committee”3	 (by	Madi	

Sharma)	
- “India	arriving	on	the	World	stage”4	(by	Fulvio	Martusciello)	
- “India	fighting	terrorism	in	Kashmir”5	(by	Ryszard	Czarnecki)	

	
These	names	continuously	reappeared	during	our	investigation.		
	
We	 also	 looked	 at	 the	 amplification	 of	 EP	Today's	 content	 on	Twitter	 (over	 30	
days),	and	noticed	that	this	content	was	very	popular	in	both	India	and	Belgium.	

	
3	https://eptoday.com/entrepreneurship-fuels-democracy-and-development-for-india/		
4	https://web.archive.org/web/20180521221701/https://eptoday.com/india-has-arrived-on-the-world-

stage/	
5	https://web.archive.org/web/20191126155657/https://eptoday.com/kashmir-indias-fight-against-

terrorism/  



	

	 8	

	

	
Figure	4	-	Map	of	shares	of	EPToday	content	on	Twitter	

Online	traces	leading	back	to	India	
In	looking	at	the	web	archive	of	EPToday.com,	we	found	a	previous	version	of	the	
page	from	2014	that	mentioned	the	same	email	address	as	EP	Today’s	current	one,	
but	had	a	different	phone	number	listed.6	
	

	
Figure	5	-	An	older	version	of	EP	Today	from	2014	

	
6	https://web.archive.org/web/20140218190104/http://eptoday.com/		



	

	 9	

	
	A	 Google	 reverse	 search	 on	 this	 Belgian	 landline	 phone	 number	 returned	 two	
websites:	 Srivastava	 Group	 (srivastavagroup.com)	 and	 International	 Trading	
Corporation	(itcmsh.com).		

	
Figure	6	-	Reverse	Google	search	of	the	phone	number	indicated	on	the	2014	version	of	EP	Today.	

We	 also	 found	 that	 Srivastava	 Group's	 office	 is	 located	 at	 Square	 de	 Meus	 in	
Brussels,	which	is	the	same	office	address	as	EP	Today	(we	later	discovered	other	
organisations	listed	at	this	very	address).	
	

	
Figure	7	-	Screenshot	of	the	Srivastava	group	contact	webpage	



	

	 10	

	
Figure	8	-	Screenshot	of	EP	Today	contact	webpage	

	
We	searched	the	IP	history	of	EP	Today’s	website	using	the	viewdns.com	service,	
and	 found	 that	 eptoday.com	was	 previously	 hosted	 on	 the	 same	 server	 as	 the	
srivastavagroup.com.	
	
We	then	sought	to	find	out	which	servers	these	domains	were	hosted	on,	and	found	
that	both	srivastavagroup.com	and	itcmsch.com	were	hosted	on	the	same	server	
together	with	another	significant	one	–	uiwnet.com.	
	

	
Figure	9	-	EP	today’s	IP	History	



	

	 11	

	

	

Figure	10	-	Reverse	IP	look	up	for	EP	Today	

	
EP	Today’s	online	presence	seemed	to	have	both	physical	(phone	number,	office	
address)	 and	online	 (same	servers,	 official	 registration	email)	 links	with	 Indian	
stakeholders	in	Brussels.	
	
A	Brussels-based	lobby	network	behind	the	MEP	visit	to	Kashmir	
	
We	 decided	 to	 recast	 our	 attention	 towards	 EP	 Today’s	 content	 and	 the	
stakeholders	who	had	contributed	regularly	to	EP	Today.	It	was	quickly	apparent	
that	Madi	Sharma	was	central	to	this	network.	Madi	Sharma	is	the	founder	of	the	
Women	Economic	and	Social	Think	Tank	(WESTT)	–	a	feminist	organisation	based	
in	the	UK,	but	with	lobbying	activities	in	Brussels.	
	
It	 was	 found	 that	WESTT	 was	 behind	 the	 visit	 of	 27	 MEPs	 to	 Kashmir	 in	 late	
October	2019	–	a	move	that	was	largely	seen	as	beneficial	to	Narendra	Modi.7	It	
was	supported	by	the	far-right,	since	22	of	the	27	MEPs	were	from	European	far-
right	parties.8	Later,	we	found	that	WESTT	has	an	historical	record	of	visits	linked	
to	Indian	interests,	which	are	tied	to	EP	Today.	This	leads	us	onto	our	next	section.		
	
	
	
	
	

	
7	 https://www.newslaundry.com/2019/10/29/whos-behind-the-obscure-ngo-sponsoring-the-european-

union-delegation-to-kashmir	
8	https://www.thequint.com/news/india/eu-parliamentary-panel-visit-kashmir-on-29-october 



	

	 12	

How	to	lobby	MEPs	and	the	controversial	2018	trip	to	the	Maldives	
	
In	December	2017,	WESTT	wrote	to	European	Parliament	Secretary	General	Klaus	
Welle	to	ask	for	his	advice	on	how	to	lobby	MEPs	before	their	official	EU	delegation	
visits	to	non-EU	countries.	

	

	

	
Figure	11	-	Letter	from	WESTT	to	Klaus	Welle	dated	from	10th	September	2017	asking	about	how	to	identify	MEPs	

	
	
	



	

	 13	

With	 this	 knowledge	 in	 mind,	 Madi	 Sharma	 and	 Henri	 Malosse	 were	 behind	 a	
controversial	 2018	 trip	 to	 the	 Maldives,	 which	 was	 presented	 as	 an	 official	
delegation,	but	it	was	in	fact	organised	by	the	South	Asian	Democratic	Forum,	an	
organisation	 chaired	 by	 Paulo	 Casaca,	who’s	 another	 regular	 contributor	 to	 EP	
Today.9	
	
The	Maldivian	Ambassador	to	the	EU,	Ahmed	Shiaan,	complained	to	the	European	
Parliament	President	Antonio	Tajani,	arguing	that	the	group	“was	on	a	privately	
sponsored	visit	under	a	tourist	visa	and	engaged	in	their	 ‘investigation’,	 in	utter	
disregard	and	violation	of	the	rules	and	laws	of	Maldives	Immigration”.10	After	this	
backlash,	 David	 McAllister,	 Chair	 of	 the	 European	 Parliament’s	 Foreign	 Affairs	
Committee,	 reaffirmed	 that,	 “as	 a	 result	 of	 his	 previous	 unofficial	 activities,	Mr	
Czarnecki	has	already	been	prohibited	from	participating	in	any	official	European	
Parliament	 election	 observation	 missions	 during	 the	 current	 mandate”.11	 As	
previously	explained,	Czarnecki	participated	in	the	October	2019	trip	to	Kashmir	
and	he’s	also	a	regular	contributor	to	EP	Today.12	
	
The	 Maldives	 trip	 centred	 on	 discrediting	 Abdulah	 Yameem’s	 reelection13.	 As	
Newslaundry	puts	it:	“The	delegation’s	visit	took	place	just	before	the	island	nation	
was	to	vote	in	the	presidential	election.	It	was	feared	that	the	incumbent,	Abdullah	
Yameem,	would	rig	the	election	to	stay	in	power.	That	would	have	been	disastrous	
for	India”.	Prior	to	the	trip,	Madi	Sharma	–	on	behalf	of	her	organisation	WESTT	–	
had	 directly	 wrote	 to	 MEP	 Tomáš	 Zdechovský	 in	 August	 2018	 to	 ask	 him	 to	
participate	 in	 the	 trip	 to	 the	Maldives.	What’s	 striking	 is	 the	 line	 “The	 trip	must	
occur	before	the	Maldivian	elections”.	

	
9	https://www.politico.eu/newsletter/politico-eu-influence/politico-brussels-influence-presented-by-
europe-for-creators-state-of-disunion-british-lobbying-grows-adventures-in-the-maldives/	
10	https://www.politico.eu/newsletter/politico-eu-influence/politico-brussels-influence-presented-by-
europe-for-creators-state-of-disunion-british-lobbying-grows-adventures-in-the-maldives/	
11	Ibid	
12Google	search	for	site:eptoday.com	Ryszard	Czarnecki:	
https://web.archive.org/web/20191129161148/https://www.google.com/search?rlz=1C1CHBF_frFR69
8FR698&ei=20LhXZeJK4P5wAKzuJ-
gAQ&q=site%3Aeptoday.com+Ryszard+Czarnecki&oq=site%3Aeptoday.com+Ryszard+Czarnecki&gs_l=p
sy-ab.3...92781.93568..94613...0.0..1.411.730.2j1j4-1......0....1j2..gws-
wiz.nTMhDhf75vw&ved=0ahUKEwjX4rOz54_mAhWDPFAKHTPcBxQQ4dUDCAs&uact=5	
13	https://www.newslaundry.com/2019/10/29/whos-behind-the-obscure-ngo-sponsoring-the-

european-union-delegation-to-kashmir	



	

	 14	

	

	
Figure	12	-	WESTT	letter	to	MEP	Tomáš	Zdechovský	asking	him	to	join	the	Maldives	trip	

In	the	coverage	of	the	trip,	EP	Today	falsely	claimed	that	the	visitors	were	a	part	of	
an	 “EU	 Delegation”	 visiting	 Maldives.14	 Consequently,	 the European	 External	
Action	Service’s	Delegation	of	the	European	Union	to	Sri	Lanka	and	Maldives	had	
to	 issue	 a	 press	 release,	 stating	 “Members	 of	 the	 European	 Parliament	 (MEPs)	
Tomáš	Zdechovský,	Maria	Gabriela	Zoana,	and	Ryzsard	Czarnecki,	together	with	the	
former	 President	 of	 the	 European	 Economic	 and	 Social	 Committee	 (EESC)	 Henri	
Malosse	and	EESC	Member	Madi	Sharma,	were	visiting	the	Maldives	in	their	private	
–	not	official	–	capacity”.15	

	
14	https://web.archive.org/web/20181009163424/https://eptoday.com/the-edge-of-the-chasm-threats-
to-maldivian-democracy/	
15	https://eeas.europa.eu/delegations/sri-lanka/49624/eu-delegation-response-media-coverage-ep-
today-article_en	



	

	 15	

The	2019	trip	to	Kashmir	
	
In	October	2019,	on	behalf	of	WESTT	and	the	Madi	Group,	Madi	Sharma	wrote	a	
letter	 to	MEPs,	 inviting	 them	 to	 join	 a	 trip	 to	 Kashmir	where	 they	would	meet	
India’s	PM	Narendra	Modi.	One	of	the	MEPs,	Chris	Davies,	released	the	letter	he	
received.16	 The	 letter	 reveals	 that	 the	 International	 Institute	 for	 Non-Aligned	
Studies	(IINS)	would	sponsor	the	trip.	

	

	
Figure	13	-	Madi	Sharma’s	letter	proposing	to	join	the	trip	to	Kashmir,	indicating	IINS’	sponsorship	

	
IINS	is	a	direct	emanation	of	the	Srivastava	Group;	it	actually	one	of	their	very	first	
organisations.	This	is	evidence	of	the	close	links	between	the	Srivastava	Group	and	
WESTT.	

	
16	See	Sreenivasan	Jain’s	investigation	

https://twitter.com/SreenivasanJain/status/1189158256528117761	and	
https://www.telegraphindia.com/india/tracking-madi-sharma-from-brussels-to-delhi/cid/1715571.	

	



	

	 16	

The	links	between	WESTT	and	EP	Today		
	
As	the	screenshots	below	demonstrate,	WESTT	has	previously	published	content	
in	EP	Today.	It	has	also	previously	quoted	and	republished	content	from	New	Delhi	
Times	and	Times	of	Geneva.	In	addition,	WESTT	shared	an	EP	Today	article	on	their	
blog,	which	was	written	by	Benjamin	Blanchard,	the	founder	of	the	far-right	SOS	
Chrétien	d’Orient.17		

	

	
Figure	14	-	A	piece	by	WESTT	(Madi	Sharma’s	think	tank)	for	EP	Today	

	

	
17http://web.archive.org/web/20191031102105/https:/westteu.wordpress.com/2018/12/21/asia-bibi-

a-symbol-of-persecution-against-the-christians/		



	

	 17	

	

	
Figure	15	-	Screenshot	from	WESTT’s	website	that	quotes	Madi	Sharma	for	the	New	Delhi	Times	(Srivastava	Newspaper),	

as	well	as	content	from	Times	of	Geneva	

	

Our	investigation	found	that	WESTT	has	actually	shared	many	staff	with	EP	Today,	
which	was	discovered	by	looking	at	the	Our	Team	section	of	WESTT’s	website.18	
For	instance,	both	Briana	K.	and	Alexandra	O.	have	links	to	WESTT	and	EP	Today	
(see	figure	16	and	17).	Alexandra	O.	is	also	a	Europe	Correspondent	for	EP	Today.19	
	

	
Figure	16	-	Screenshot	from	a	Google	search	of	“Briana	K”-	a	name	that	appeared	on	the	Our	Team	section	of	the	WESTT	

website	

	
18	https://archive.is/9Pk55		
19	https://web.archive.org/web/20191106162530/https://eptoday.com/indias-triple-talaq-billa-victory-

for-muslim-women/  



	

	 18	

	

	
Figure	17	-	Screenshot	of	WESTT’s	website,	which	shows	op-eds	complete	with	their	authors,	whom	have	also	written	for	

EP	Today	



	

	 19	

	
	

In	addition,	Julia	M.	is	Head	of	Commerce	and	Execution	at	Madi	Group,20	which	is	
of	course	affiliated	with	WESTT,	but	she’s	also	the	Brussels	Correspondent	for	EP	
Today	 and	 writes	 about	 Pakistan’s	 human	 rights	 abuses	 in	 Baluchistan.21	
Furthermore,	Marie	G.	also	worked	for	WESTT	until	September	2019,	while	as	a	
Trainee	at	EP	Today.		

	

	
Figure	18	-	Screenshot	of	Marie	G.’s	LinkedIn	profile,	which	illustrates	the	links	between	EP	Today	and	WESTT	

	
	
	

	
20	As	 stated	 in	her	profile	 on	 the	Madi	No	Excuse	website,	 a	website	 dedicated	 to	Madi	 Sharma’s	 book	

http://madinoexcuses.com/#team_mne	
21	 https://web.archive.org/web/20191127104812/https://eptoday.com/pakistans-continues-its-kill-

and-dump-policy-in-balochistan/ 



	

	 20	

Fake	media	outlets	and	think	tanks	lobbying	the	UN	
Times	of	Geneva	
	
Times	of	Geneva	was	brought	to	our	attention	in	a	number	of	ways.	As	mentioned	
previously,	 WESTT	 had	 republished	 an	 article	 from	 Times	 of	 Geneva	 on	 their	
website,	 but	we	 also	 came	 across	 Times	 of	 Geneva	 by	 further	 looking	 into	 the	
people	who	had	written	original	content	for	EP	Today.	This	was	supported	Times	
of	Geneva’s	large	presence	on	Twitter22	and	YouTube.23	
	
From	looking	at	the	content,	Henri	Malosse,	a	figure	who	had	regularly	written	for	
EP	Today,	promoted	his	interviews	with	Times	of	Geneva	on	his	Facebook	page.24	
Moreover,	the	MEPs	that	had	visited	Kashmir	and	Maldives,	as	well	as	experts	from	
SADF	 expressing	 opinions	 on	 Baluchistan,	 could	 also	 all	 be	 found	 on	 Times	 of	
Geneva.25	
	
Times	of	Geneva’s	YouTube	channel	is	unfortunately	now	disabled,	but	beforehand	
we	 found	videos	of	 interviews	with	all	 the	MEPs	and	experts	whose	names	had	
appeared	in	earlier	parts	of	our	investigation.	
	
	

	
Figure	19	-	Screenshot	of	Times	of	Geneva’s	YouTube	channel	

Presenting	 itself	 as	 “reporting	 from	 Canton	 de	 Genève	 with	 the	 latest	 news,”26	
Times	of	Geneva	had	been	very	active	during	demonstrations	around	minorities	

	
22	https://web.archive.org/web/20191112123053/https://twitter.com/timesofgeneva?lang=en	
23	https://web.archive.org/channel/UCWzIbh8t2NuIz5XcxQwJLWg/videos	
24https://web.archive.org/web/20191119093218/https://www.facebook.com/hmalosse/posts/102142

44447697986	
25	https://web.archive.org/web/20180906223723/http://timesofgeneva.com/category/opinion/	
26	Description	from	their	Twitter	account	



	

	 21	

issues	in	Pakistan.	Its	YouTube	account27		was	a	testament	to	this,	as	it	was	filled	
with	coverage	of	related	demonstrations	in	Geneva.		
	
On	 the	 same	 server	 as	 Times	 of	 Geneva,	we	 discovered	 the	website	 of	 an	NGO	
“pakistaniwomen.org”.		
		

	

	
Figure	20	-	Screenshots	showing	that	Times	of	Geneva	and	EOPM/Pakistaniwoman	are	hosted	on	the	same	server	

	

Pakistaniwomen.org	led	us	to	the	Twitter	account	of	the	European	Organisation	
for	Pakistani	Minorities	 (EOPM)	 -	another	NGO	 focused	on	 the	same	 issues.	We	
found	 this	 by	 hovering	 over	Pakistaniwomen.org’s	 (PWHRO)	 link	 to	 its	 Twitter	
account,	which	actually	displayed	a	link	to	EOPM’s	Twitter	account,	and	reversely,	
on	EOPM’s	website,	 the	 link	 to	 its	 Twitter	 account	 actually	 displayed	PWHRO’s	
Twitter	account.	

	
27	https://web.archive.org/channel/UCWzIbh8t2NuIz5XcxQwJLWg/videos 



	

	 22	

	
	

	
Figure	21	-	Screenshots	from	Web	Archives	of	PWHRO	and	EOPM	websites,	demonstrating	the	links	to	one	another’s	

Twitter	accounts	

EOPM	has	also	previously	 retweeted	Times	of	Geneva.	Furthermore,	EOPM	was	
registered	 in	 Brussels	 at	 the	 same	 address	 as	 EP	 Today,	 Srivastava	 Group,	 and	
ICIRC	 (the	 International	 Council	 For	 Inter-Religious	 Cooperation).	 The	 EOPM	
website	was	registered	with	an	email	address	containing	CSOPUS.	
	

 
Figure	22	-	EOPM	WHOIS	server	details	showing	same	address	and	CSOPUS	email	

	



	

	 23	

We	therefore	decided	to	investigate	all	of	these	organisations,	but	before	doing	so,	
we	looked	the	content	promoted	by	EOPM	and	Times	of	Geneva,	and	sought	to	find	
out	more	about	which	campaigns	and	demonstrations	they	had	organised.		
	
Demonstrations	in	Geneva	about	Minorities	in	Pakistan	
	
From	studying	 the	content	of	Times	of	Geneva,	we	noticed	 that	 the	 themes	and	
style	of	 the	demonstrations	 that	 they	covered	were	very	similar.	We	also	 found	
similarities	 in	 the	 content	 and	 coverage	 of	 the	 demonstrations	 themselves.	 To	
illustrate	this,	here	are	some	themes	and	styles	of	the	demonstrations:	

• Campaigns	to	“stop	[insert	minority]	genocide”;			
• Demonstrations	at	the	Broken	Chair	in	Geneva;	
• Criticism	towards	Pakistan.	

	
Below	you	will	find	a	selection	of	images	and	coverage	of	the	demonstrations	held	
over	the	past	few	years.		
 

	
Figure	23	-	Pakistan	Stop	Genocide	campaign	in	Geneva	-	picture	sourced	via	searching	the	hashtag	on	Twitter28	

	
28	https://twitter.com/vasu_m/status/1178339954772058114	



	

	 24	

	

	

Figure	24	-	Stop	Pashtun	Genocide	campaign	in	Geneva	-	picture	sourced	via	searching	the	hashtag	on	Twitter29	

	

	
Figure	25	-	Stop	Pakistan	campaign	-	a	post	from	Baluch	Freedom	Front’s	Facebook	page	(2017)	

	

	
29	https://twitter.com/arifaajakia/status/1174331950523457537	



	

	 25	

 

	

Figure	26	-	A	tweet	from	Voice	of	Pakistan	Minority’s	Twitter	account,	using	a	video	from	4NewsAgency	to	promote	a	
demonstration	about	Christians	in	Pakistan	in	front	of	the	Broken	Chair	in	Geneva	in	September	2019	

	
Figure	27	-	A	tweet	from	Voice	of	Pakistan	Minority’s	Twitter	account,	using	a	video	from	Times	of	Geneva	to	promote	a	

demonstration	about	Christians	in	Pakistan	in	front	of	the	Broken	Chair	in	Geneva	in	September	201830	

	
30	https://ghrd.org/2018/09/29/ghrd-protest-22-september-2018/	



	

	 26	

	
Figure	28	-	A	tweet	from	Voice	of	Pakistani	Minority’s	older	Twitter	account,	promoting	a	demonstration	on	Christians	in	

Pakistan	in	front	of	the	Broken	Chair	in	Geneva	in	September	201831	

	
Figure	29	-	A	post	from	Times	of	Geneva’s	Twitter	and	YouTube	account,	promoting	the	campaign	about	Pashtuns	and	

the	protest	in	front	of	the	Broken	Chair	in	Geneva	

 

	
31	Ibid.	



	

	 27	

	
Figure	30	-	A	tweet	from	Voice	of	Pakistani	Minority’s	older	twitter	account	with	a	picture	of	high	profile	participants	of	

the	protest	about	Christians	in	Pakistan	(2018)	(in	front	of	the	same	tent	used	for	all	events)	

	
On	 the	 side-line	 of	 these	 demonstrations,	 Times	 of	 Geneva	 interviews	 were	
conducted	 with	 the	 same	 reoccurring	 figures.	 The	 content	 of	 the	 interviews	
supported	 the	 demonstrations’	 causes,	 focusing	 on	 the	 unfair	 treatment	 of	
minorities	in	Pakistan,	whereby	Pakistan	was	always	the	target	of	criticism.	As	an	
example,	below	is	an	 interview	from	September	2018	with	 former	MEP	Alberto	
Cirio	about	trade	sanctions	against	Pakistan.		

 
Figure	31	-	Times	of	Geneva’s	interview	with	Alberto	Cirio	from	the	28th	September	2018	

Here	is	another	on	the	ill	treatment	of	minorities	by	Pakistan	from	March	2019.		



	

	 28	

 
Figure	32	-	Times	of	Geneva’s	interview	with	Alberto	Cirio	from	the	17th	March	2019	

Here	is	an	interview	from	March	2019	with	Benjamin	Blanchard	–	founder	of	far-
right	SOS	Chrétien	d’Orient,	who	was	interviewed	about	Christians	in	Pakistan.	
	

	
Figure	33	-	Times	of	Geneva	interview	of	SOS	Chrétiens	d'Orient	Benjamin	Blanchard	from	the	18th	March	2019	

	

He	was	also	interviewed	in	September	2018:	
	



	

	 29	

	
Figure	34	-	Times	of	Geneva	interview	with	Benjamin	Blanchard	from	the	24th	September	2018	

	

Director	 of	 the	 SADF	 Paulo	 Casaca	 was	 interviewed	 in	 September	 2018	 on	
Baluchistan	and	how	the	One	Belt	Road	initiative,	which	would	reinforce	economic	
ties	between	China	and	Pakistan,	would	affect	the	Baluchistan	people.		
	

	
Figure	35	-	Times	of	Geneva’s	interview	with	Paulo	Casaca	from	the	18th	September	2018	

	
In	March	2019,	Paulo	Casaca	was	again	interviewed	by	Times	of	Geneva,	where	he	
argued	that	Pakistan	disrespects	all	religions.	



	

	 30	

	

	
Figure	36	-	Times	of	Geneva’s	interview	with	Paulo	Casaca	from	the	17th	March	2019	

In	 addition	 to	 these	 instances,	 we	 discovered	 even	 more	 Times	 of	 Geneva	
interviews	with	the	same	people	on	varied	–	albeit	related	–	subjects:	
	

Name	 Topic	 Date	

MEP	Fulvio	Martusciello	 On	Baluchistan	 September	2018	

MEP	Fulvio	Martusciello	 Ahmadiyya	Muslims	 17	March	2019	

Henri	Malosse	 Pakistan	is	not	a	
democracy	

September	2018	

Henri	Malosse	 Accusations	of	Pakistan’s	
fostering	of	Islamic	
Radicalisation	

17	March	2019	

Mario	Silva	(Director	of	
IFFRAS)	

Christians	in	Pakistan	 September	2018	

Mario	Silva	(Director	of	
IFFRAS)	

The	treatment	of	
Ahmadiyya	Muslims	in	
Pakistan	

17	March	2019	

MEP	Ryszard	Czarnecki	 On	Baluchistan	 September	2018	



	

	 31	

Przemyslaw	Czarnecki	
(Ryszard	Czarnecki’s	
son)	

On	Baluchistan	 September	2018	

Siegfried	O	Wolf	(SADF	
expert)	

On	Baluchistan	 September	2018	

Siegfried	O	Wolf	(SADF	
expert)	

Ahmadiyya	Muslims	 17 March	2019	

	
There	is	arguably	a	pattern	here:		

• Stylistically	and	thematically	similar	demonstrations	to	discredit	Pakistan;		
• Held	at	the	same	time	as	UN	Human	Rights	Council	sessions;	
• Complemented	 by	 Times	 of	 Geneva	 side-line	 interviews	 on	 the	

demonstrations	with	the	same	reoccurring	figures.		
	

A	Worldwide	network	of	artificial	media	coverage	
	
This	section	explains	how	we	discovered	a	network	of	obscure	fake	media.	Firstly,	
we	conducted	a	reverse	search	on	IP	Address	of	timesofgeneva.com	(see	figure	37),	
which	returned	other	websites,	such	as	TimesofabuDhabi.com,	Mapplenews.com,	
and	 foreignaffairstoday.com.	 From	 there,	 by	 using	 RiskIQ’s	 WhoIs	 tool	 on	
foreignaffairstoday.com,	 we	 found	 that	 this	 site	 shares	 the	 same	 registrant	 as	
TimesofGeneva.com	(see	figure	38).	



	

	 32	

	
	

	
Figure	37	-	Reverse	IP	search	for	Timesofgeneva.com	

	



	

	 33	

	
Figure	38	-	Screenshots	of	the	results	when	you	use	the	RiskIQ’s	WHOIS	tool	for	Timesofgeneva.com	and	

foreignaffairstoday.com	

	
4	News	Agency	
	
Another	media	outlet	that	had	actively	covered	these	campaigns	and	seemed	very	
interested	in	the	same	topic	as	EP	Today	and	Times	of	Geneva	was	4NewsAgency.	
According	to	4NewsAgency’s	Twitter	account,	which	was	only	created	in	August	
2019,	 4NewsAgency	 is	 “an	 independent	 not-for-profit	 news	 cooperative	
headquartered	in	Geneva,	Switzerland”.	From	looking	at	their	tweets	and	YouTube	
videos,	 we	 also	 noticed	 that	 they,	 too,	 seem	 interested	 in	 covering	 events	 and	
demonstrations	 in	 Geneva	 about	 minorities	 in	 Pakistan.	 They	 also	 cover	 press	
conferences	on	these	topics.	Funnily	enough,	 the	only	other	media	 interested	 in	
covering	these	conferences	is	India-based	ANI	and	Times	of	Geneva	This	is	evident	
from	 looking	 at	 the	microphones’	 logos,	 which	 belong	 to	 Times	 of	 Geneva	 and	
4NewsAgency,	respectively.		
	



	

	 34	

	
Figure	39	-	Photo	from	a	conference	at	Club	Suisse	de	la	Presse	with	Mario	Silva,	Paulo	Casaca,	Thierry	Mariani,	with	the	

microphones	of	4	News	Agency	and	Times	of	Geneva32	

 
Figure	40	-	Photo	from	another	conference	–	complete	with	the	microphones	of	4	News	Agency	and	Times	of	Geneva33	

 
The	content	from	4newsAgency	also	looks	similar	to	Times	of	Geneva’s	as	they	
both	interviewed	often	the	very	same	people,	at	the	same	events.		

	
32	https://4newsagency.com/press-conference-on-kashmir-during-un-human-rights-council/	
33	https://4newsagency.com/minority-democratic-processes-in-pakistan-conference-held-in-geneva-
during-united-nations-human-rights-council/	and	https://www.dnaindia.com/india/video-muslim-
clerics-meps-address-media-in-geneva-on-jammu-and-kashmir-2791738	



	

	 35	

	

	
Figure	40	Screenshot	of	4	News	Agency’s	YouTube	account	

	
Figure	41	-	Screenshot	of	Times	of	Geneva’s	YouTube	account	

	

4NewsAgency	 is	 a	 “synergy”	 between	 four	 news	 agencies	 from	 Belgium,	
Switzerland,	Thailand,	and	Abu	Dhabi.	They	claim	 to	have	 teams	 located	 in	100	
countries.	 Still,	 they	 only	 actually	 give	 information	 about	 two	 offices	 based	 in	
Brussels	 and	 Geneva,	 which	 turn	 out	 to	 be	 Regus	 co-working/virtual	 office	
locations.	
	
	
	
	
	
	
	
	
	



	

	 36	

A	network	of	zombie	and	fake	media	outlets	
	
We	 attempted	 to	 assess	 how	 the	 campaigns	 in	 Geneva	 were	 spread	 online	 by	
conducting	 an	 exact	 search	 on	 Google,	 and	 in	 doing	 so,	 we	 found	 that	 these	
campaigns	were	 shared	by	plenty	 of	 obscure	media	 outlets.	 In	 fact,	 all	 of	 these	
websites	had	copy-pasted	the	same	content	from	the	very	same	sources,	with	those	
being	EP	Today,	Times	of	Geneva,	4newsAgency,	and	New	Delhi	Times.	
	

	
Figure	42	-	Screenshots	from	a	google	exact	search	of	the	‘Marching	for	their	lives’	campaign,	revealing	it	was	copy-

pasted	on	many	fake	media	websites	

	
	



	

	 37	

	

Figure	43	-	Screenshots	of	a	google	exact	search	of	the	‘Missing	in	Pakistan’	campaign,	revealing	it	was	copy-pasted	on	
many	fake	media	websites	

In	 looking	at	the	servers	of	these	obscure	websites,	we	found	that	they	were	all	
hosted	 on	 one	 of	 three	 servers:	 threemediagroup.com,	 fourmediagroup.com,	 or	



	

	 38	

internalmedia.org.	 We	 also	 found	 that	 these	 three	 servers	 also	 hosted	
4NewsAgency.		
	

	
Figure	44	-	One	of	the	server’s	reverse	lookup	(“fourmediagroup.com”),	revealing	78	fake	media	websites	

Globally,	 on	 these	 servers	we	 identified	265	 fake	media	outlets	operating	 in	65	
countries.		

	
Figure	45	-	Map	showing	the	location	of	the	265	fake	media	outlets	

	



	

	 39	

By	scraping	the	content	of	one	of	 these	websites,	we	found	republished	content	
from	the	following	sources,	including	EP	Today,	Times	of	Geneva,	New	Delhi	Times,	
and	4NewsAgency.	

	

	
Figure	46	-	Repartition	of	the	content	republished	by	one	of	the	265	fake	media	outlets	

 
From	assessing	the	media	outlets,	we	found	that	nearly	all	were	created	with	the	
same	techniques,	and	we	were	able	to	classify	them	as	follows:	

- Zombies:	Resuscitation	of	dead	newspapers,	such	as	the	Deutsche	Shanghai	
Zeitung	deutscheshanghaizeitung.com,34	whose	Wikipedia	page	affirms	its	
extinction.35	

- New:	 Invention	 of	 new	 media	 named	 e.g.	 Times	 of	 +	 *name	 of	 city	 or	
country*	-	an	example	being	Times	of	Portugal.	

- Misleading:	 Use	 of	 misleading	 and	 ambiguous	 titles	 and	 domains	 that	
establish	 a	 false	 reference	 to	 real	 news	 outlets.	 For	 instance,	 The	Albany	
Democrat	 at	 albanydailydemocrat.com	 is	 the	 fake	 website,	 whereas	 The	
Albany	Democrat	Herald	at	democratherald.com	is	the	real	news	outlet.		

	
Many	of	these	media	outlets	have	their	own	logo	and	78	have	their	own	Twitter	
account.	
	

	
34	The	now	defunct	Twitter	of	Deutsche	Shanghai	Zeitung:	

https://web.archive.org/web/20191112111839/https://twitter.com/DS_Zeitung		
35	https://en.wikipedia.org/wiki/Deutsche_Shanghai_Zeitung 



	

	 40	

Top 8 countries Number 

United States 66 

Canada 20 

United Kingdom 18 

Switzerland 12 

Australia 9 

China 8 

India 6 

Russia 5 

 
Type Number 

Misleading 10 

New 87 

Zombie 164 

Total 26136 

 
 
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	
	

	
36	Other	related	fake	media	outlets	spotted	on	other	IP	addresses,	or	pointed	out	by	volunteers,	are	not	
included	in	this	count	as	they	originate	from	outside	sources.	



	

	 41	

	

Call	to	Action	:	
	

	
Disinformation	and	information	operations	are	designed	to	infiltrate	democratic	
and	 transparent	 institutions,	 with	 the	 final	 aim	 of	 hijacking	 and	 maliciously	
disrupting	 the	 public	 debate.	 To	 mitigate	 the	 impact	 of	 such	 information	
operations,	EU	DisinfoLab	recently	released	a	policy	vision37,	detailing	a	series	of	
approaches	that	should	be	implemented	at	both	the	state	and	EU	level.	With	this	
specific	case,	we	call	for:	

1. Understanding	 the	 platform’s	 digital	 architecture	 and	 ensuring	 the	
transparency	of	algorithmic	content	curation	and	acceleration.	In	order	to	
reduce	the	impact	of	these	campaigns,	the	amplification	of	these	campaigns	
(on	social	networks,	on	search	engines,	through	advertisements,	etc.)	needs	
to	be	more	transparent	and	the	accompanying	data	needs	to	be	investigated.	

2. Favouring	 collective	 intelligence	 with	 agile	 regulation	 empowering	 civil	
society	 and	 the	 research	 community.	 Disinformation	 and	 information	
operations	 can	 be	 used	 for	 a	 multitude	 of	 reasons,	 from	 covering	 up	
both	illegal	 activities	 and	 foreign	 interference	 in	 democratic	 processes	 to	
funding	 hate	 speech	 and	 promoting	 illegal	 medicines,	 etc.	 In	 order	 to	
examine	 the	 phenomena	 and	 mitigate	 their	 impact,	 cross-expertise	
cooperation	 between	 civil	 society	 practitioners,	 researchers,	 and	
policymakers	is	crucial.			

3. A	 proactive	 approach	 for	 building	 resilience	 by	 anticipating	 the	 future	
informational	 landscape.	As	 long	 as	 these	 information	 operations	 remain	
effective	 from	a	cost/impact	perspective,	we	expect	 to	 see	 their	numbers	
and	sophistication	grow	in	the	next	few	years.	Civil	society	will	have	to	be	
reflexive	to	these	circumstances	and	build	resilience	rather	than	doubt	into	
the	information	landscape.		

	

	
37	https://www.disinfo.eu/2019/12/02/the-way-forward-to-tackle-disinformation-regulatory-
proposals-for-the-online-information-ecosystem/	


